Spotem i niestandardem – młodzi słuchacze radia

Radio jest jednym z najlepszych sposobów komunikowania się z młodym konsumentem. To medium towarzyszy im przez cały dzień, a młodzież bardzo chętnie wchodzi z nim w interakcje. Dlatego tak świetnie sprawdzają się nie tylko tradycyjne kampanie spotowe adresowane do młodzieży ale też niestandardowe akcje specjalne.

Ludzie w wieku 15–24 lat, mimo że są konsumentem stosunkowo nielojalnym, to jednak bardzo chętnie eksperymentującym i skłonnym korzystać z nowości. Są nabywcami nie tylko specjalnie adresowanych do nich produktów, jak młodzieżowe marki odzieżowe, ale też piwa, sprzętu sportowego, sprzętu elektronicznego, gadżetów. Szczególnie ważne są dla nich promocje, bo nie dysponują zasobnym portfelem. Za to są w stanie wydać wszystkie pieniądze na pożądany przedmiot.

Młodzież trzeba nieustannie informować o nowościach na rynku, o wprowadzeniu nowej marki, linii, o promocji. Do tego celu świetnie służy radio, w którym można przeprowadzić kampanię wzmacniając ją np. akcjami antenowymi przygotowywanymi we współpracy ze stacją. Przykładami takich akcji jest wiele konkursów czy też promocji prowadzonych na antenach stacji CHR-owych, często z wykorzystaniem stron internetowych tych rozgłośni.

Około 80 proc. osób w wieku 15-24 lat słucha radia codziennie, co oznacza, że medium to gromadzi każdego dnia do 4,5 mln słuchaczy w tym targecie. Latem (VI-VIII 2010) ten wskaźnik był trochę niższy, wynosił 78,8 proc. Ale już jesienią można oczekiwać, że po okresie wakacyjnym młodzi wrócą do dawnych przyzwyczajeń i zasięg dzienny będzie wyższy i wyniesie tyle, ile wiosną.

 

Młodzież jest wyjątkową grupą, ponieważ słucha radia inaczej niż pozostałe. Średnio codziennie spędzają przy odbiornikach 238 minut. W trakcie roku szkolnego najwyższe zasięgi w tym targecie radio notuje po godz. 14, kiedy uczniowie i studenci kończą lekcje i zajęcia. I utrzymują się na wysokim poziomie aż do późnego wieczora. Nawet po godz. 22 zasięg wynosi ponad 10 proc., co oznacza ponad pół miliona słuchaczy. Dlatego komunikacja skierowana do młodzieży nie musi być prowadzona w tradycyjnych dla radia prime-timach, czyli w godzinach porannych i południowych. Kampanie i akcje specjalne można prowadzić z powodzeniem popołudniami i wieczorami, kiedy młodzież może bez przeszkód zadzwonić do studia, wysłać maila czy SMS-a.