Słuchacz w wielkim mieście – słuchalność radia w miastach pow. 200 tys. mieszkańców
Trzy czwarte mieszkańców dużych miast, czyli blisko 5 mln osób, słucha codziennie przynajmniej jednej stacji radiowej. Co najmniej raz w tygodniu radio włącza ponad 93 proc. z nich, czyli już prawie 6 mln osób. Większość jest wierna jednej rozgłośni.
Mieszkańcy dużych miast bardzo wiele czasu spędzają poza domem intensywnie pracując i prowadząc życie towarzyskie. Ich dynamiczny tryb życia powoduje, że jednym ze skuteczniejszych mediów reklamowych w dotarciu do tego targetu jest radio, które towarzyszy w bardzo wielu sytuacjach w ciągu dnia: zarówno w domu, ale też w samochodzie i w pracy. Osoby te są atrakcyjne dla bardzo wielu reklamodawców, bo lubią oni próbować nowe marki, są zorientowani w aktualnych trendach i generują największą konsumpcję.
Osoby z dużych i wielkich miast (pow. 200 tys. mieszkańców) słuchają radia średnio przez 4,5 godziny dziennie – 269 minut (wszystkie dane: Radio Track, I-III 2011). To więcej niż wśród mieszkańców wsi i miast do 200 tys. (265 minuty). Największą grupę słuchaczy z dużych miast stanowią ci spędzający z radiem najwięcej czasu – co czwarty (28,1 proc.) ma włączone radio przez ponad 6 godzin dziennie.
Połowa z niech jest wierna swojej rozgłośni – słucha tylko jednej stacji w ciągu dnia. Co czwarty wybiera dwie stacje, kolejnych 13 proc. – trzy.
Mieszkańcy dużych miast chętniej niż ci z mniejszych miejscowości i wsi korzystają z nowych technologii przy słuchaniu radia. Ponad 35 proc. respondentów z tej grupy deklaruje, że zdarza im się słuchać radia za pomocą telefonu komórkowego, ponad 16 proc. twierdzi, że czasami wykorzystuje do tego odtwarzacz mp3 lub mp4.
Wielkomiejscy słuchacze to, jak w całej populacji, głównie osoby dorosłe. Dominuje wśród nich wykształcenie średnie, jednak dużo więcej niż w małych miastach i na wsiach jest osób z wykształceniem wyższym. Podobnie większą grupę stanowią prezesi, dyrektorzy, specjaliści, przedstawiciele wolnych zwodów.
STRUKTURA SŁUCHACZY | miasta pow. 200 tys. mieszkańców | wszyscy | wsie i miasta do 200 tys. mieszkańców |
Kategoria wieku | |||
15-24 lata | 13,76% | 17,83% | 18,89% |
25-39 lat | 32,25% | 30,42% | 29,95% |
40-59 lat | 35,58% | 36,06% | 36,18% |
60-75 lat | 18,41% | 15,69% | 14,98% |
Poziom wykształcenia | |||
podstawowe | 7,62% | 13,42% | 14,94% |
zasadnicze zawodowe | 8,16% | 17,21% | 19,58% |
średnie | 46,09% | 47,16% | 47,44% |
wyższe | 37,88% | 22,04% | 17,91% |
brak odpowiedzi | 0,25% | 0,16% | 0,14% |
Kategoria zawodowa | |||
dyrektorzy, prezesi | 5,41% | 3,70% | 3,26% |
wolne zawody/specjaliści | 23,37% | 14,32% | 11,96% |
technicy | 20,98% | 16,40% | 15,21% |
urzędnicy niższego szczebla | 6,62% | 5,77% | 5,55% |
właściciele firm | 10,73% | 10,02% | 9,83% |
prac. handlu i usług | 6,88% | 8,08% | 8,40% |
robotnicy wykwalifikowani | 9,08% | 15,99% | 17,79% |
robotnicy do prac prostych | 2,81% | 5,80% | 6,58% |
rolnicy indywidualni | 0,41% | 4,31% | 5,32% |
nigdy nie pracował/ brak odp. | 13,72% | 15,60% | 16,09% |
Dominują też osoby lepiej zarabiające: co piąty słuchacz z dużego miasta deklaruje dochód gospodarstwa domowego powyżej 3 tys. zł, drugie tyle wskazuje na dochód powyżej 5 tys. zł.
dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, fala: I-III 2011