Rosną wydatki na reklamę radiową

Wzrost wydatków na reklamę radiową w trzecim kwartale wyniósł według szacunków Starlinka 14,8 proc. Cennikowo rozgłośnie zarobiły na reklamach 737,7 mln zł. O rosnącej popularności radia jako medium reklamowego świadczy też większa liczba marketerów, którzy wykorzystali je w swoich kampaniach.

Na tak dużą dynamikę przychodów reklamowych radia miała wpływ branża farmaceutyczna, która stała się głównym radiowym reklamodawcą, prawie podwajając swoje wydatki na promocję w tym medium.

WYDATKI NA REKLAMĘ RADIOWĄ, 3Q 2011
BRANŻA WYDATKI DYNAMIKA r/r
PRODUKTY FARMACEUTYCZNE, LEKI 154 479 316 zł 86,3 %
HANDEL 126 313 680 zł 32 %
MOTORYZACJA 65 875 489 zł 25,6 %
TELEKOMUNIKACJA 51 364 705 zł -4,6 %
CZAS WOLNY 50 440 395 zł -5,8 %
MEDIA, KSIĄŻKI, CD I DVD 49 912 635 zł -0,9 %
FINANSE 47 477 105 zł 151,2 %
PODRÓŻE I TURYSTYKA, HOTELEI RESTAURACJE 25 199 398 zł 18,3 %
SPRZĘTY DOMOWE, MEBLE I DEKORACJE 16 471 276 zł 32,7 %
HIGIENA I PIELĘGNACJA 12 639 279 zł -24,8 %
dane: Kantar Media, wpływy cennikowe netto, bez autopromocji

W trzecim kwartale br. marketerzy reklamujący produkty farmaceutyczne i leki wydali cennikowo w stacjach radiowych 154,5 mln zł. W analogicznym okresie ub.r. było to tylko 82,9 mln zł, co oznacza wzrost o 86,3 proc.
Równie istotnymi branżami były handel (sklepy, centra handlowe, sprzedaż wysyłkowa) i motoryzacja.

Największym radiowym reklamodawcą w trzecim kwartale był Aflofarm, który wydał 93,7 mln zł zwiększając swój budżet radiowy o 74,9 proc. Kolejne miejsca zajęły Metro Group (28,7 mln, wzrost o 45 proc.) i Lidl (18,5 mln, wzrost o 110,7 proc.).

 

Przykłady tych marketerów, z tak różnych branż, dowodzą, że radio spełnia swoją rolę w zasadzie w przypadku każdego reklamodawcy. Jak pisze Beata Goczał w najnowszym wydaniu specjalnym pisma „Media i Marketing Polska”, „radio wygrywa z innymi mediami również ze względu na skuteczność”. Jak twierdzi autorka, „ten czynnik jest niezmiernie ważny w czasach, kiedy dla marketerów liczy się przede wszystkim efektywność oraz mierzenie zwrotu z inwestycji”.

O rosnącym zaufania do radia jako medium reklamowego świadczy też większa liczba klientów. W trzecim kwartale br. liczba radiowych reklamodawców wyniosła 4 262 i była o ponad 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Zwiększył się też czas przeznaczony w radiu na reklamę – z 9,1 tys. godzin do 10,7 tys. godzin.

Rolę radia dostrzegają też eksperci. W „Media i Marketing Polska” podkreślają, że „radio było jednym z najdynamiczniej rozwijających się mediów pod względem reklamy w ostatnim roku”. Według rozmówców „MMP” radio jest medium mocnym zasięgowo i efektywnym kosztowo, charakteryzuje się szybkością reakcji i jest dobrym kanałem komunikacji dla kampanii promocyjnych i działań call-to-action.

Według specjalistów, rynek reklamy nadal będzie intensywnie rosnąć i przyczynią się do tego reklamodawcy z tak różnych sektorów jak handel, finanse, telekomunikacja i OTC.

Dane cennikowe: Kanta Media, dane bez autopromocji.