Rosną wydatki na reklamę radiową
Wzrost wydatków na reklamę radiową w trzecim kwartale wyniósł według szacunków Starlinka 14,8 proc. Cennikowo rozgłośnie zarobiły na reklamach 737,7 mln zł. O rosnącej popularności radia jako medium reklamowego świadczy też większa liczba marketerów, którzy wykorzystali je w swoich kampaniach.
Na tak dużą dynamikę przychodów reklamowych radia miała wpływ branża farmaceutyczna, która stała się głównym radiowym reklamodawcą, prawie podwajając swoje wydatki na promocję w tym medium.
W trzecim kwartale br. marketerzy reklamujący produkty farmaceutyczne i leki wydali cennikowo w stacjach radiowych 154,5 mln zł. W analogicznym okresie ub.r. było to tylko 82,9 mln zł, co oznacza wzrost o 86,3 proc. Największym radiowym reklamodawcą w trzecim kwartale był Aflofarm, który wydał 93,7 mln zł zwiększając swój budżet radiowy o 74,9 proc. Kolejne miejsca zajęły Metro Group (28,7 mln, wzrost o 45 proc.) i Lidl (18,5 mln, wzrost o 110,7 proc.). |
Przykłady tych marketerów, z tak różnych branż, dowodzą, że radio spełnia swoją rolę w zasadzie w przypadku każdego reklamodawcy. Jak pisze Beata Goczał w najnowszym wydaniu specjalnym pisma „Media i Marketing Polska”, „radio wygrywa z innymi mediami również ze względu na skuteczność”. Jak twierdzi autorka, „ten czynnik jest niezmiernie ważny w czasach, kiedy dla marketerów liczy się przede wszystkim efektywność oraz mierzenie zwrotu z inwestycji”.
O rosnącym zaufania do radia jako medium reklamowego świadczy też większa liczba klientów. W trzecim kwartale br. liczba radiowych reklamodawców wyniosła 4 262 i była o ponad 5 proc. wyższa niż rok wcześniej. Zwiększył się też czas przeznaczony w radiu na reklamę – z 9,1 tys. godzin do 10,7 tys. godzin.
Rolę radia dostrzegają też eksperci. W „Media i Marketing Polska” podkreślają, że „radio było jednym z najdynamiczniej rozwijających się mediów pod względem reklamy w ostatnim roku”. Według rozmówców „MMP” radio jest medium mocnym zasięgowo i efektywnym kosztowo, charakteryzuje się szybkością reakcji i jest dobrym kanałem komunikacji dla kampanii promocyjnych i działań call-to-action.
Według specjalistów, rynek reklamy nadal będzie intensywnie rosnąć i przyczynią się do tego reklamodawcy z tak różnych sektorów jak handel, finanse, telekomunikacja i OTC.
Dane cennikowe: Kanta Media, dane bez autopromocji.