Raport AdBranch: Biura podróży wydały ponad 34,6 mln zł na reklamę w radio

Ponad 34,6 mln zł (34 603 206 zł) wydały w ub.r. biura podróży na reklamę radiową, co stanowi ponad 14 proc. ich budżetów reklamowych. W całym ubiegłym roku biura podróży wydały na kampanie reklamowe we wszystkich mediach prawie 241 mln zł (dane cennikowe, Kantar Media).

Udział radia w wydatkach reklamowych sektora turystycznego rośnie każdego roku. W ciągu ostatnich trzech lat wydatki tej branży na reklamę w radio wzrosły o ponad 22,3 mln (22 345 058 zł). To wzrost aż o 182 proc. W 2018 r. radio z wynikiem 14,4 proc. osiągnęło ponadprzeciętny udział w rynku reklamowym.

Wydatki reklamowe branży w podziale na głównie media na przełomie ostatnich lat


 

Radio to trzecie medium, po Internecie i TV, w którym reklamodawcy najchętniej lokują swoje budżety.

 

Rozkład budżetów reklamowych w mediach w roku 2018

Największym radiowym reklamodawcą w 2018 roku w branży turystycznej był Rainbow Tours – wynika z raportu Komitetu Badań Radiowych.

 NAJWIĘKSI RADIOWI REKLAMODAWCY BRANŻY TURYSTYCZNEJ W 2018

Biuro podróży Wydatki
na radio
Udział radia
w mediamiksie
RAINBOW TOURS

LIDL (LIDL PODRÓŻE)

NOWA ITAKA (ITAKA)

WWW.WAKACJE.PL

POLSKA ŻEGLUGA BAŁTYCKA

NOVASOL POLSKA

GRECOS HOLIDAY

WIZZ TOURS LTD.

TUI POLAND

NADWIŚLAŃSKA AGENCJA TURYSTYCZNA

15,11 mln

5,60 mln

4,11 mln

3,57 mln

1,19 mln

1,12 mln

1,08 mln

0,66 mln

0,52 mln

0,26 mln

15,5%

57,1%

14,2%

12,8%

69,7%

66,5%

16,5%

17,6%

5,4%

41,1%

Ranking największych radiowych reklamodawców w Polsce. Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto.


Dla branży turystycznej radio to bardzo ważne medium. Niektórzy z największych marketerów wydali na reklamę radiową w 2018 r. ponad połowę całego budżetu reklamowego (Lidl z brandem Lidl Podróże, Polska Żegluga Bałtycka czy Novasol Polska). W minionym roku, liczba wszystkich reklamodawców w branży turystycznej wyniosła 89, z czego 46 postawiło na reklamę radiową. Radio jako medium reklamowe wybrały zarówno duże, jak i małe biura podróży.

Aktywność reklamową w radiu traktujemy jako wsparcie trwających kampanii. Radio dobrze współgra zarówno z offlinem jak i z onlinem, widzimy to w postanalizach naszych dotychczasowych działań, zwłaszcza w wysokim sezonie (czerwiec-sierpień) – mówi Krzysztof Bobiński, Team Leader Zespołu Marketingowego Wakacje.pl. Radio to dynamiczne medium, które pozwala nam zmieniać komunikat każdego tygodnia, co w branży turystycznej jest niezwykle ważne – ceny i dostępność wycieczek potrafią się zmieniać wręcz z godziny na godzinę. Zazwyczaj decydujemy się na pakietowe kampanie ogólnopolskie obejmujące wiele stacji w jednej grupie, co gwarantuje dobre parametry i skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów – dodaje.

Target osób korzystających z biur podróży to osoby dorosłe, z przewagą kobiet, pracujące, najczęściej w wieku 30-54 lat, z wykształceniem średnim i wyższym, ze średnich, dużych miast i aglomeracji. Prawie 77 proc. osób z tego targetu słucha radia codziennie, średnio przez ponad cztery i półgodziny 1. Radio, jako medium słuchane masowo przez miliony osób, okazuje się w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie.

Jak wynika z raportu Trust in Media 2019 przygotowanym przez Europejską Unię Nadawców (EBU), radio, wśród wszystkich mediów w tym także tradycyjnych, cieszy się największym zaufaniem mieszkańców Unii Europejskiej. W rankingu, za radiem znalazła się telewizja i prasa. Na końcu uplasowały się Internet i media społecznościowe. Do radia zaufanie ma 59% wszystkich obywateli UE, w Polsce podobnie – 56%. Raport In Trust Media 2019 powstał na podstawie wyników Eurobarometru i badania korzystania z mediów Reuters Institute for the Study Journalism.

 

Opracowanie:
Anna Wiater
Rzecznik prasowy
Komitetu Badań Radiowych

 

1 Dane: Radio Track, Kantar Polska, zasięg dzienny  i czas słuchania radia, fala: luty-kwiecień 2019, N=20 991