Radiowe poranki mają 16 mln słuchaczy
W czwartym kwartale ub.r. radia w porannym paśmie słuchało ponad 16 mln osób i był to najwyższy wynik z wszystkich kwartałów 2011 roku. Między 6 a 10 radio włącza ponad połowa Polaków wieku między 15 a 75 lat.
Radio tradycyjnie towarzyszy większości Polaków od momentu obudzenia się, w trakcie porannych przygotowań i w drodze do pracy. Dlatego to właśnie poranne programy są jednymi z najistotniejszych pasm we wszystkich rozgłośniach radiowych – prowadzą je najpopularniejsi prezenterzy, pojawiają się specjalne audycje, wywiady z politykami prowadzą gwiazdy dziennikarstwa. Ze zwiększoną częstotliwością pojawiają się też serwisy informacyjne, by szybko dostarczyć słuchaczom najważniejsze wiadomości.
W czwartym kwartale ub.r. w dni powszednie w godzinach 6-10 radio włączało 57,1 proc. Polaków. W grupie komercyjnej (wśród osób w wieku 16-49 lat) było to 56,8 proc.
Szczyt słuchalności porannego pasma w dni powszednie przypada na godzinę 8 – wtedy włączony odbiornik ma co trzeci Polak (30 proc.). W grupie komercyjnej peak występuje godzinę później – o 9 radia słucha 29,6 proc. osób w wieku 16-49 lat.
Słuchalność w dni powszednie bardzo dynamicznie rośnie rano i później utrzymuje się na wysokim poziomie przez większą część dnia – aż do godziny 17, a w młodszych grupach celowych to właśnie popołudniu i wieczorem radio notuje najlepsze wyniki. Między innymi tak długi prime time odróżnia radio od telewizji. Dodatkowo w radiu można wyróżnić dwa drive time’y (poranny i popołudniowy), atrakcyjne dla reklamodawców z wielu branż ze względu na wyższą słuchalność radia w tym czasie w samochodach.
Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, X-XII 2011