Radio w Polsce wchodzi w 2020 rok z bardzo dobrym wynikiem!
W 2019 roku zasięg dzienny radia osiągnął wysoki poziom 72,2%. Oznacza to, że codziennie prawie 3/4 Polaków w wieku 15-75 lat słucha radia; średnio każdy z nich prawie 4,5 godziny dziennie. W ciągu tygodnia radio włącza niemal 92% Polaków. Przez ostatnie cztery lata słuchalność radia była stabilna, wszystkie ważniejsze wskaźniki nie ulegały większym wahaniom.
RADIO OGÓŁEM |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Zasięg dzienny | 72,0%
21,7 mln osób |
71,5%
21,6 mln osób |
72,4%
21,8 mln osób |
72,2%
21,8 mln osób |
Zasięg tygodniowy | 91,8%
27,7 mln osób |
91,4%
27,6 mln osób |
91,9%
27,7 mln osób |
91,9%
27,7 mln osób |
Średni czas słuchania | 270 min. | 266 min. | 272 min. | 269 min. |
W Polsce dominuje, a w ostatnich trzech latach wciąż rośnie, słuchanie radia przez tradycyjny odbiornik radiowy FM. Na drugim miejscu znajduje się słuchanie przez Internet, na trzecim przez dekoder TV kablowej i cyfrowej.
W 2019 roku zanotowano rekordowo wysoki poziom słuchania radia w samochodzie – już ponad 12,5 mln Polaków (41,6%) przynajmniej raz dziennie włącza radio w aucie. Po raz pierwszy w historii badań radiowych w Polsce samochód stał się głównym miejscem słuchania radia mierzonym wielkością audytorium. Samochód jest dziś głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60% wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. r. życia.
Rekordowy poziom słuchalności zanotowano również w kategorii słuchania radia w pracy (15,2%). Już prawie 4,6 miliona Polaków codziennie słucha radia w pracy – ze względu na tak dużą popularność słuchania radia w pracy, słuchalność radia w dni powszednie osiąga wyższe ratingi niż w weekendy.
MIEJSCE SŁUCHANIA
(zasięg w kwadransach) |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
W samochodzie | 35,8% | 35,8% | 38,4% | 41,6%
12,5 mln osób |
W domu | 45,1% | 43,1% | 40,7% | 37,5%
11,3 mln osób |
W pracy | 12,9% | 13,1% | 13,8% | 15,2%
4,6 mln osób |
W innym miejscu | 6,4% | 6,7% | 7,4% | 7,5%
2,3 mln osób |
Wszystkie miejsca | 72,0% | 71,5% | 72,4% | 72,2%
21,8 mln osób |
Polacy słuchają radia przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych, aż do późnego popołudnia.
W dni powszednie, w godzinach od 9.00 do 15.00 średnio w każdej godzinie, aż ponad 9 mln Polaków słucha radia, a w niektórych pasmach liczba słuchaczy przekracza 9,2 mln.
Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami. Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie. – Anna Wiater, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.
Źródło: Radio Track, Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat, wielkość próby: 2016: 83751; 2017: 83366; 2018: 83404; 2019: 84024 respondentów.