Radio przyciąga codziennie 6 milionów rodziców
Rodzice wydają na produkty dla swoich dzieci kilka miliardów złotych rocznie. Kupują artykuły żywnościowe, higieniczne, zabawki. Rodzice wydają więcej pieniędzy niż pozostali konsumenci. Są też dużą grupą słuchaczy – codziennie 6 milionów z nich słucha radia, średnio przez blisko 5 godzin.
Rodzice najczęściej nie szczędzą pieniędzy na wydatki dla dzieci – wartość koszyka zakupowego statystycznego „przeciętnego rodzica”, jest wyższa o około 80 proc. od wartości „zwykłego” koszyka. W większości przypadków rodzice wydają na produkty dla dzieci o około 20 proc. więcej niż planowali, podczas gdy pozostali nabywcy wydają o około 10 proc. mniej niż zakładali pierwotnie*.
Od marca 2009 do marca 2010 roku Polacy wydali ponad 1,1 mld złotych na specjalną żywność dla niemowląt i małych dzieci – o ponad 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Miliard złotych wynosiły wydatki Polaków na pieluchy dziecięce, a kolejny miliard – na zabawki (dane: ACNielsen).
Jest to więc niebagatelny rynek, co wydają się dostrzegać reklamodawcy: w tym roku (I-IV 2011) na kampanie produktów z trzech tylko sektorów: środki do pielęgnacji dzieci, zabawki i żywność dla dzieci wydali aż 136 mln zł (dane cennikowe netto, Kantar Media).
Jednym z kanałów dotarcia do rodziców jest radio, skupiające codziennie 6 milionów osób z dziećmi do 14 roku życia (II-IV 2011, Radio Track). Każdy z nich słucha radia średnio przez prawie 5 godzin (288 minut), przy czym największą grupę, bo blisko 1/3 stanowią osoby spędzające z radiem ponad 6 godzin dziennie.
Ponad połowa tego targetu (51,6 proc.) słucha w ciągu dnia tylko jednej stacji, co trzeci (29 proc.) – dwóch, 13,3 proc. – trzech.
Najwięcej rodziców włącza radio w paśmie 8-14, kiedy to w każdej godzinie radio przyciąga ponad 2,5 mln osób z tej grupy. Rano najczęstszym miejscem słuchania jest dom, w ciągu dnia – dom i praca, a popołudniu – samochód.
Wysokie zasięgi radia w domu mogą wynikać m.in. z faktu pozostawania części rodziców w domu i sprawowania przez nich bezpośredniej opieki, szczególnie nad najmłodszymi dziećmi. W sytuacjach, gdy duża część uwagi musi być poświęcona na pielęgnowanie dziecka lub towarzyszenie mu w zabawie, radio jest tym medium, które może być aktywnie odbierane przez cały czas. Według badań Radio Track, aż 82,5 proc. rodziców z dziećmi w wieku do dwóch lat słucha radia codziennie. Wśród rodziców dzieci w wieku 3-6 lat jest to 81,6 proc., a w wieku 7-14 lat – 80 proc. Zasięg radia wśród wszystkich badanych wynosi zaś 77,7 proc., dla rodziców więc radio jest medium bardzo istotnym.
Rodzice chętnie też słuchają radia za pomocą urządzeń przenośnych: co trzeci deklaruje, że zdarza mu się słuchać radia poprzez telefon komórkowy, 14 proc. – że przez odtwarzacz mp3/mp4.
Z badania Radio Track wynika też, że słuchacze-rodzice są lepiej sytuowani niż pozostali respondenci. Blisko co czwarty rodzic deklaruje, że dochód jego gospodarstwa domowego wynosi między 3 a 5 tys. zł (wśród wszystkich badanych tylko niecałe 19 proc. wybiera tę odpowiedź). Więcej jest też najzamożniejszych osób, z dochodem gospodarstwa powyżej 5 tys. zł – 17 proc. (13 proc. wśród wszystkich respondentów).
Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, fala: II-IV 2011, rodzice z dziećmi do 14 lat
*źródło: „Detal dzisiaj”, 20 IX 2010