Radio popularne wśród mieszkańców miast
Trzy czwarte mieszkańców wielkich miast słucha codziennie radia, średnio przez 4,5 godziny. Jednocześnie ponad jedna czwarta z nich to tzw. heavy userzey – spędzają z radiem co najmniej 6 godzin.
Mieszkańcy wielkich miast to bardzo atrakcyjna grupa konsumentów: aktywna zawodowo i towarzysko, generująca największą konsumpcję, chętnie próbująca nowych marek, zorientowana w najnowszych trendach, korzystając a ofert kulturalnych (koncerty, kluby, kino), otwarta na nowinki technologiczne (komputer, Internet, komórki itp.), korzystająca z interaktywnych form komunikacji.
Na zachowanie przedstawicieli tej grupy duży wpływ ma marka wybranego przez nich produktu lub usługi, jednocześnie charakteryzuje ich małe przywiązanie do używanych brandów, duży stopień „zdrady” – szczególnie pod wpływem impulsowych działań (promocja, wydarzenie).
Dużo czasu spędzają poza domem, prowadząc intensywne życie zawodowe i towarzyskie. Z powodu dynamicznego trybu życia radio jest tym medium, które najlepiej do nich dociera, w różnych sytuacjach, w różnych miejscach, o różnych porach dnia. Potwierdzają to wyniki badania Radio Track, według których 75,3 proc. mieszkańców miast pow. 200 tys. osób słucha radia przynajmniej raz dziennie. Co najmniej raz w tygodniu odbiornik włącza 92 proc. tej grupy.
Połowa przedstawicieli targetu wielkomiejskiego słucha radia w domu (50,3 proc.), jedna trzecia w samochodzie (32,9 proc.), a co szósty – w pracy (15,5 proc.). Blisko połowa (49,6 proc.) jest wierna swojemu radiu – słucha tylko jednej stacji dziennie. Słuchaczy wybierających dwie stacje jest 29,8 proc., a trzy – 12,8 proc.
Średni czas słuchania radia przez przedstawicieli tego targetu to równe 4,5 godz. W tej grupie jest jednak bardzo dużo heavy userów – oni z radiem spędzają ponad 6 godzin dziennie i stanowią 28,5 proc. wszystkich słuchaczy z dużych miast.
Typowy słuchacz wielkomiejski, to najczęściej osoba dorosła, z wykształceniem średnim lub wyższym, dyrektor, przedstawiciel wolnego zawodu lub pracownik umysłowy, o wysokich zarobkach.
SŁUCHACZE WIELKOMIEJSCY | Zasięg radia ogółem | Struktura |
Kategoria wieku | ||
15-24 lata | 72,8% | 14,2% |
25-39 lat | 77,0% | 31,3% |
40-59 lat | 78,0% | 36,8% |
60-75 lat | 69,5% | 17,8% |
Sytuacja zawodowa badanego (wybrane kategorie) | ||
dyrektorzy, wolne zawody | 80,2% | 23,7% |
pracownicy umysłowi | 78,1% | 18,7% |
właściciele firm | 82,5% | 9,7% |
robotnicy wykwalifikowani | 79,5% | 11,9% |
emeryci/renciści | 67,6% | 16,5% |
studenci/uczniowie | 71,4% | 9,6% |
Miesięczny dochód łączny gospodarstwa | ||
do 1000 PLN | 63,5% | 3,1% |
1001-1400 PLN | 67,3% | 5,2% |
1401-1800 PLN | 70,1% | 5,6% |
1801-2000 PLN | 71,3% | 5,1% |
2001-2500 PLN | 74,1% | 7,2% |
2501-3000 PLN | 73,1% | 11,4% |
3001-5000 PLN | 77,8% | 24,6% |
ponad 5000 PLN | 82,0% | 27,0% |
Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, II-IV 2012, target: mieszkańcy miast pow. 200 tys. osób.