Radio nie tylko o poranku
Ponad 24 mln osób słucha codziennie radia. Wbrew stereotypom, najwięcej słuchaczy rozgłośnie gromadzą nie tylko rano, ale również w ciągu całego dnia.
Wbrew utartym przekonaniom radio jest medium konsumowanym nie tylko rano. Zwykło się przyjmować, że to tylko w godzinach 8-9 stacje gromadzą wielu słuchaczy, a kampanie prowadzone w tych godzinach są najbardziej efektywne.
Faktycznie, o godzinie 7 rano w dni powszednie widać gwałtowny wzrost słuchalności – zasięg radia ogółem wzrasta wtedy do ponad 30 proc. I później utrzymuje się na stałym, ponad 30-procentowym poziomie. Oznacza to, że w tych godzinach radio skupia około 10 mln osób w każdej godzinie.
Jednak po tym, jak włączamy radio przed wyjściem do pracy czy szkoły, po tym, jak słuchamy go w samochodzie stojąc w korkach, wcale radia nie porzucamy. Bardzo wysokie zasięgi to medium ma przez cały dzień – aż do godziny 15. Do tego czasu zasięg utrzymuje się cały czas na poziomie powyżej 25 proc. – czyli radia słucha wtedy w każdym kwadransie między 8 a 9 mln osób.
Dopiero po 15 wskaźniki są trochę niższe, ale po wyjściu z pracy, w drodze do domu, wiele osób nadal słucha radia. Nie jest więc prawdą, że kampania poranna będzie zawsze skuteczniejsza od tej wyemitowanej w południe lub popołudniu. Kampanie wielu produktów, np. adresowanych do najmłodszej grupy wiekowej, będzie wręcz skuteczniejsza popołudniu lub wieczorem. Młodzież bowiem równie chętnie słucha radia późnym popołudniem, jak rano i wciągu dnia.
Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, dni powszenie, fala: I-VI 2010.