Radio najpopularniejsze wśród młodszych kobiet
Codziennie blisko 12 milionów kobiet słucha radia. Ponad 1/4 z nich spędza z radiem 6 godzin lub więcej. Najwyższe zasięgi to medium notuje w młodszych grupach słuchaczek – w kategoriach wiekowych 15-24 i 25-39 lat wskaźnik ten sięga 80 procent.
Kobiety, mimo iż statystycznie ciągle zarabiają mniej niż mężczyźni, to mają decydujący głos przy podejmowaniu decyzji zakupowych – 61,7 proc. z nich odpowiada za robienie zakupów w gospodarstwach domowych w Polsce (raport „Płeć Konsumenta w Marketingu”). Dodatkowo ich siła nabywcza będzie się stale zwiększać, bo według badania Boston Consulting Group do roku 2028 średnie wynagrodzenie kobiet będzie wyższe niż mężczyzn.
Radio jest tym medium, dzięki któremu można dotrzeć w sposób skuteczny do adresata: wywołuje emocje, a jednocześnie jest nośnikiem wszystkich niezbędnych informacji o produkcie lub usłudze, których kobiety oczekują od przekazu reklamowego. Również dzięki kampanii radiowej łatwo jest dotrzeć zarówno do szerokich grup kobiet jak i do wybranych, wąskich targetów.
W 2011 roku średnio każdego dnia radia słuchało 75,4 proc., czyli 11,7 mln kobiet. Co najmniej raz w tygodniu radio włącza 93,3 proc. A zdecydowana większość z nich (57,4 proc.) deklaruje, że robi codzienne zakupy (źródło: Radio Track).
Co czwarta kobieta (27 proc.) spędza z radiem co najmniej 6 godzin dziennie. Najwyższe zasięgi radio notuje wśród kobiet w dni powszednie w godzinach porannych – o godz. 9 przekracza 30 proc. Jednak praktycznie przez cały dzień, od momentu obudzenia aż do godzin popołudniowych, radio jest bardzo chętnie wybieranym medium. Od godziny 7 do 16 zasięg stale przekracza 20 proc.
Najchętniej radia słuchają kobiety najmłodsze. W kategoriach wiekowych najatrakcyjniejszych dla reklamodawców: 15-24 i 25-39 lat zasięg dzienny utrzymuje się w granicach 80 proc.
Biorąc pod uwagę sytuację zawodową, najwyższe zasięgi radio notuje wśród dyrektorek i przedstawicielek wolnych zawodów (81,9 proc.) oraz pracowniczek umysłowych (80,5 proc.) – stanowią one blisko 1/3 wszystkich słuchaczek.
Kobiety najchętniej słuchają radia w domu – ponad połowa (57,6 proc.) z nich ma włączone radio właśnie w domu. Co czwarta (25,6 proc.) słucha radia w samochodzie.
Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, fala I-XII 2011, target: kobiety