Radio na dobrej pozycji. Prawie 70 proc. Polaków słuchało radia codziennie
Radio z niewielką korektą słuchalności po wybuchu pandemii obroniło pozycję. Dziennie 69,3 proc. Polaków słuchało radia w pierwszym półroczu 2020 – wynika z najnowszych danych badania Radio Track.
W pierwszym półroczu radio włączało codziennie 69,3 proc. Polaków czyli prawie 21 mln osób w wieku od 15-75 lat. Każda z nich słuchała radia średnio 4,4 godziny dziennie (263 minut). To niewielka korekta w stosunku do roku ubiegłego, mając na uwadze wybuch światowej pandemii koronawirusa.
Miejscem, w którym najwięcej osób słuchało radio był dom, gdzie słuchalność radia osiągnęła najwyższy poziom, porównywalny do roku ubiegłego. Prawie 38 proc. Polaków włączało radio codziennie (ponad 11,3 mln osób) i słuchało go dłużej o 13 minut. Średni czas słuchania radia w domu wyniósł ponad 3,6 godzin (217 min).
W minionym półroczu 37,2 proc. Polaków (ponad 11 mln) podróżowało w towarzystwie radia, a średni czas jego słuchania wyniósł 106 min.
Najwyższe zasięgi radio zanotowało wśród osób dorosłych w wieku 40-59 lat (każdego dnia 74 proc. z nich słuchało radia) oraz w grupie wiekowej 25-39 lat (każdego dnia 71,3 proc. z nich słuchało radia). Na wysokim i porównywalnym poziomie w stosunku do roku ubiegłego utrzymał się dzienny zasięg słuchalności radia wśród młodzieży w wieku 15-24 lat, który wynosi 64,1 proc.
Pod względem wykształcenia najwięcej radia każdego dnia słuchały osoby z wyższym wykształceniem (72,3 proc.) oraz z wykształceniem średnim (71 proc.). Podobnie jak w roku ubiegłym największe zasięgi radia odnotowano w kategoriach zawodowych wśród dyrektorów, prezesów, specjalistów, przedstawicieli wolnych zawodów, czy właścicieli firm.
„Początek roku dla radia w Polsce rozpoczął się bardzo dobrze. Jednakże, na skutek zmienionych nawyków słuchania radia, wymuszonych narodową kwarantanną w miesiącach marzec-maj br., które to badanie RT doskonale odzwierciedliło, porównywanie ostatnich sześciu miesięcy do analogicznego okresu sprzed roku jest niewymierne. Optymizmem napawa fakt, że w ostatniej trzymiesięcznej fali można już zaobserwować, że zasięg radia w Polsce wraca do poziomu sprzed pandemii tj. do 70. proc. słuchalności w zasięgu dziennym i 90. proc. w zasięgu tygodniowym.” – mówi Anna Wiater, rzecznik Komitetu Badań Radiowych.
Dane: Radio Track, Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Fala I-VI 2020 i fala IV-VI 2020. Badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat.