Ponad 9 milionów klientów-słuchaczy – słuchalność radia, wśród osób robiących codzienne zakupy
Ponad trzy czwarte osób robiących codzienne zakupy słucha radia, średnio przez 4 godziny i 46 minut dziennie.
Są jedną z istotniejszych grup docelowych dla reklamodawców z wielu branż, przede wszystkim producentów dóbr szybkozbywalnych takich jak artykuły spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza, drobne artykuły gospodarstwa domowego itp.
Produkty codziennego użytku stanowią jedną z najważniejszych pozycji budżetu wielu gospodarstw domowych, dlatego istotne jest dotarcie z przekazem reklamowym do osób, które podejmują decyzje zakupowe i dokonują codziennych zakupów. Radio dociera do konsumentów w każdym miejscu, kreują zainteresowanie produktem i odsyłając do miejsca sprzedaży. Radio w tym wypadku pełni rolę informacyjną, wskazuje miejsce akcji, podkreśla jej wyjątkowość. Dzięki niemu można nakłonić konsumentów do odwiedzenia punktów sprzedaży.
Radio bardzo często jest też tym medium, które jako ostatnie towarzyszy klientom w drodze na zakupy. Jadąc samochodem do supermarketu czy centrum handlowego mają ostatni kontakt z reklamą – spotem radiowym. To właśnie te spoty mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe podejmowane w sklepach.
Radia słucha 76,4 proc. osób robiących codzienne zakupy, czyli blisko 9,2 mln Polaków.
Słuchaczom z tego targetu radio towarzyszy średnio przez 286 minut każdego dnia. Największą grupę stanowią jednak osoby, które spędzają z radiem codziennie ponad 8 godzin – jest ich w tym targecie ponad 15 proc.
Wśród słuchaczy, którzy robią codzienne zakupy dominują kobiety – stanowią 72,4 proc. tego targetu. Są to ludzie dorośli – najczęściej mają 40-59 lat (44,7 proc.) oraz 25-39 lat (28,8 proc.).
Ponad połowa słuchaczy z tej grupy oceniając swoją sytuację materialną wskazuje, że na co dzień pieniędzy im wystarcza, choć nie zawsze starcza na większe wydatki – tę odpowiedź wskazało 54,4 proc. respondentów. 17,9 proc. twierdzi, że miesięczny łączny dochód ich gospodarstwa domowego to 3-5 tys. zł. Dochód między 2,5 a 3 tys. zł zadeklarowało 13,6 proc. ankietowanych, a ponad 5 tys. zł – 11,3 proc.
Podobnie jak w całej populacji, tak i w tym targecie najwyższy zasięg radio osiąga w godzinach porannych i przedpołudniowych. Wskaźnik ten w tych godzinach wynosi ponad 30 proc., co oznacza, że radia w każdej godzinie słucha nawet ponad 4 mln osób robiący codzienne zakupy. Na wysokim poziomie zasięg dzienny w tej grupie utrzymuje się aż do popołudniowego drive-time’u i poniżej 20 proc. spada dopiero po godz. 17.
Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, fala XI 2010-I 2011, czy robi codzienne zakupy=tak