Lubimy radio
Radio jest jedynym medium, które może nam towarzyszyć w zasadzie wszędzie i przy każdej okazji. Jest z nami w samochodzie, w domu i w pracy, a także w trakcie spaceru, podczas uprawiania sportu, w sklepie, u fryzjera, w podróży i wielu innych sytuacjach. Każdego dnia radia słucha średnio 19,5 mln Polaków, a w ciągu tygodnia – blisko 26 mln[1] (w populacji 15-75 lat, liczącej 29,9 mln). Lubimy słuchać radia i spędzamy z nim codziennie średnio 4 godz. i 14 min. Nie dzieje się tak przez przypadek, ponieważ radio, oprócz powszechnej dostępności, ma również tę zaletę, że dobrze współgra z naszym rytmem dnia i czynnościami, które w ciągu dnia wykonujemy.
Po okresie pandemii i lockdownu słuchalność radia w Polsce osiągnęła poziom 65 proc. zasięgu dziennego i 86 proc. zasięgu tygodniowego. Zdecydowanym liderem, jeśli chodzi o miejsce słuchania radia, stał się trzy lata temu samochód i utrzymuje tę pozycję do dziś. W 2022 roku średnio każdego dnia 11 mln 600 tys. Polaków, czyli niemal 40 proc. badanych, włączało radio w aucie i słuchało go przeciętnie przez 1 godz. 50 min. W domu radio towarzyszyło 9,5 mln osób, którzy słuchali go średnio przez ok. 3,5 godziny dziennie. W pracy radia słuchało 3 mln 800 tys. Polaków, ale robiło to najdłużej – średnio ok. 6 godzin i 27 minut dziennie. Coraz więcej osób wykorzystuje internet do odbioru tradycyjnych stacji radiowych. W 2022 roku robiło tak już ponad 2 mln 100 tys. słuchaczy dziennie.
Radia słuchamy przez cały dzień naszej aktywności – od rana do późnego popołudnia. Najwięcej osób słucha radia między godziną 8.00 a 14.30 – radio gromadzi co najmniej 20 proc. Polaków w każdym kwadransie w tym przedziale czasowym, a w godzinach między 7.30 a 8.00 oraz 14.30 a 16.00 – co najmniej 18 proc. średnio w kwadransie.
Z badań wynika, że Polacy są wiernymi słuchaczami swoich stacji. Radio Track pokazuje, że niemal 57 proc. osób słucha w ciągu dnia tylko jednego radia, ponad 27 proc. – dwóch, a ok. 10,5 – trzech stacji.
Przytaczane dane dotyczą radia koncesyjnego, czyli takiego które nadaje w technologii rozsiewczo-naziemnej (FM i DAB+) na podstawie koncesji wydawanych przez KRRiT. Badanie Radio Track obejmuje łącznie 309 rozgłośni, zarówno komercyjnych jak i publicznych, w tym wszystkie stacje nadające w FM oraz największe stacje nadające tylko w DAB+. Słuchalność badana jest codziennie, a wyniki badań publikowane są co miesiąc.
Według danych Radio Track najbardziej „uradiowionym” miastem w Polsce jest Warszawa, której mieszkańcy deklarują słuchanie aż 27 stacji. Na drugim miejscu znajduje się Wrocław i Aglomeracja Śląska (24), na trzecim Kraków (23). Miejsce tuż za podium zajmują Poznań (22) i Łódź (22).
Za trzy lata radio w Polsce będzie obchodzić swoje 100 urodziny – pierwsza stacja radiowa zaczęła nadawać w Warszawie w kwietniu 1926 roku. Radio miało sto lat na rozwój i ciągłe zmiany, tak więc dziś skutecznie konkuruje z tzw. nowymi mediami, pozostając najpopularniejszym źródłem muzyki oraz wszelkich treści audio.[2]
Z międzynarodowych badań wynika, że radio cieszy się największym zaufaniem spośród wszystkich mediów tradycyjnych i internetowych. Dane opublikowane w raporcie „Trust in Media” European Broadcasting Union (EBU) pokazują, że aż 52 proc. Polaków ufa właśnie radiu.[3]
[1] Źródło wszystkich danych w tekście: Radio Track, Total Radio, styczeń – grudzień 2022
[2] https://iloveradio.pl/radio-na-czele-zrodel-muzyki-w-polsce-badanie/
[3] https://iloveradio.pl/radio-najbardziej-zaufanym-medium-w-europie-wyniki-badan-ebu/