Kolejny rok radia ogółem z wysokim zasięgiem dziennym powyżej 70%
W 2017 roku zasięg dzienny radia osiągnął poziom 71,5%, przy minimalnej korekcie w stosunku do roku poprzedniego o 0,5 punktu procentowego. W historii badania RadioTrack nigdy nie był niższy niż 70%, najniższy poziom zanotował w roku 2002 i było to 70,7%.
Oznacza to, że codziennie blisko 3/4 Polaków słucha radia; średnio każdy z nich – przez niemal 4,5 godziny dziennie. W ciągu tygodnia radio włącza aż 91% Polaków.
W kolejnych miesiącach ub.r. zasięg dzienny systematycznie wzrastał, aż do 73,7% w okresie październik-grudzień 2017, co szczególnie napawa optymizmem na kolejny rok.
RADIO OGÓŁEM |
2016 | 2017 |
Zasięg dzienny | 72% | 71,5% |
Średni czas słuchania (min) | 270 min. |
266 min. |
Mimo, że wciąż dominuje słuchanie radia przez tradycyjny odbiornik radiowy FM, to Polacy coraz częściej słuchają tradycyjnych stacji radiowych przez internet oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych. Radio świetnie wykorzystuje dodatkowe kanały dystrybucji – większość stacji nadających w Polsce jest obecna online.
ŹRÓDŁO SYGNAŁU RADIOWEGO | 2016 | 2017 |
Antena radiowa FM | 69,1% | 66,7% |
Internet | 5,7% | 7,4% |
Dekoder TV kablowej/cyfrowej | 2,8% | 3,3% |
DAB+ | 0,0% | 0,1% |
Polacy są bardzo lojalni wobec swoich stacji, aż 40% w ciągu dnia słucha tylko jednej, a dwóch – kolejne 20%. W przypadku tych zwyczajów słuchania nie zachodzą większe zmiany.
CAŁKOWITA LICZBA SŁUCHANYCH STACJI W CIĄGU DNIA | ||
Liczba stacji | 2016 | 2017 |
1 | 39,5% | 39,7% |
2 | 20,6% | 19,8% |
3 | 7,9% | 8,1% |
4 i więcej | 4,0% | 4,0% |
Radio towarzyszy Polakom niemal przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych aż do późnego popołudnia. W godzinach od 9 do 15 średnio w każdym kwadransie aż 8,75 mln Polaków słucha radia, w niektórych kwadransach przekracza nawet 9,2 mln.
Wysoka słuchalność i tak długi prime time radiowy pozwala reklamodawcom na budowanie skutecznej komunikacji z klientami i wysokie wskaźniki kampanii – zarówno zasięgi jak i częstotliwość. Także słuchalność weekendowa notuje wysoki poziom, choć w weekendy ze względu na niższą słuchalność w pracy, poziom ratingów jest nieco niższy, niż w dni powszednie.
Źródła: Radio Track, Kantar MillwardBrown na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat, wielkość próby: 2017 – 83 366 respondentów; 2016 – 83 751 – respondentów.