Kolejny bardzo dobry rok dla radia w Polsce!

W 2018 roku zasięg dzienny radia osiągnął poziom 72,4%, o prawie 1 punkt procentowy więcej w stosunku do roku ubiegłego. Oznacza to, że codziennie ponad 3/4 Polaków słucha radia; średnio każdy z nich – przez ponad 4,5 godziny dziennie. W ciągu tygodnia radio włącza prawie 92% Polaków (91,9%).

RADIO OGÓŁEM 2017 2018
Zasięg dzienny 71,5%
21,6 mln osób
72,4%
21,8 mln osób
Średni czas słuchania (min) 266 min. 272 min.

W Polsce dominuje słuchanie radia przez odbiornik radiowy FM, ale sukcesywnie rośnie słuchalność tradycyjnych stacji radiowych przez Internet. Już prawie wszystkie polskie stacje radiowe są obecne online.

ŹRÓDŁO SYGNAŁU RADIOWEGO
(zasięg w kwadransach)
2017 2018
Antena radiowa FM 66,7% 67,8%
Internet 7,4% 8,0%
Dekoder TV kablowej/cyfrowej 3,3% 3,2%

Na rekordowym poziomie utrzymuje się słuchalność radia w samochodzie – już ponad 11,5 mln Polaków (38,4%)  włącza radio w aucie przynajmniej raz dziennie. Rekordowy poziom słuchalności utrzymuje również radio w pracy. Ponad 4 miliony Polaków (208 tys. osób więcej niż w roku ubiegłym) pracuje, codziennie słuchając radia w tle.

MIEJSCE SŁUCHANIA  (zasięg w kwadransach) 2017 2018
W domu 43,1% 40,7%
W pracy 13,1% 13,8%
W samochodzie 35, 8% 38,4%
W innym miejscu 6,7% 7,4%

Ze względu na dużą popularność radia w pracy, słuchalność w dni powszednie osiąga wyższe ratingi niż w weekendy.

Polacy słuchają radia przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych, aż do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godzinach od 9.00 do 15.00 średnio w każdej godzinie aż ponad 9 mln Polaków słucha radia, a w niektórych pasmach liczba słuchaczy przekracza 9,6 mln.

 

SŁUCHALNOŚĆ KWADRANSOWA RADIA OGÓŁEM W 2018 ROKU
(zasięg w kwadransach)

Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi  i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami.

Źródło: Radio Track, Kantar Polska S.A. na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat, wielkość próby: 2018 – 83 404 , 2017 – 83 366 respondentów.

 

Opracowanie: Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR