Kolejny bardzo dobry rok dla radia w Polsce!
W 2018 roku zasięg dzienny radia osiągnął poziom 72,4%, o prawie 1 punkt procentowy więcej w stosunku do roku ubiegłego. Oznacza to, że codziennie ponad 3/4 Polaków słucha radia; średnio każdy z nich – przez ponad 4,5 godziny dziennie. W ciągu tygodnia radio włącza prawie 92% Polaków (91,9%).
RADIO OGÓŁEM | 2017 | 2018 |
Zasięg dzienny | 71,5% 21,6 mln osób |
72,4% 21,8 mln osób |
Średni czas słuchania (min) | 266 min. | 272 min. |
W Polsce dominuje słuchanie radia przez odbiornik radiowy FM, ale sukcesywnie rośnie słuchalność tradycyjnych stacji radiowych przez Internet. Już prawie wszystkie polskie stacje radiowe są obecne online.
ŹRÓDŁO SYGNAŁU RADIOWEGO (zasięg w kwadransach) |
2017 | 2018 |
Antena radiowa FM | 66,7% | 67,8% |
Internet | 7,4% | 8,0% |
Dekoder TV kablowej/cyfrowej | 3,3% | 3,2% |
Na rekordowym poziomie utrzymuje się słuchalność radia w samochodzie – już ponad 11,5 mln Polaków (38,4%) włącza radio w aucie przynajmniej raz dziennie. Rekordowy poziom słuchalności utrzymuje również radio w pracy. Ponad 4 miliony Polaków (208 tys. osób więcej niż w roku ubiegłym) pracuje, codziennie słuchając radia w tle.
MIEJSCE SŁUCHANIA (zasięg w kwadransach) | 2017 | 2018 |
W domu | 43,1% | 40,7% |
W pracy | 13,1% | 13,8% |
W samochodzie | 35, 8% | 38,4% |
W innym miejscu | 6,7% | 7,4% |
Ze względu na dużą popularność radia w pracy, słuchalność w dni powszednie osiąga wyższe ratingi niż w weekendy.
Polacy słuchają radia przez cały dzień – od wczesnych godzin porannych, aż do późnego popołudnia. W dni powszednie, w godzinach od 9.00 do 15.00 średnio w każdej godzinie aż ponad 9 mln Polaków słucha radia, a w niektórych pasmach liczba słuchaczy przekracza 9,6 mln.
SŁUCHALNOŚĆ KWADRANSOWA RADIA OGÓŁEM W 2018 ROKU
(zasięg w kwadransach)
Wysoka słuchalność radia w Polsce i bardzo długi prime time radiowy budują wysokie wskaźniki kampanii reklamowych tj. zasięgi i częstotliwość. A to, niezmiennie od wielu lat, pozwala reklamodawcom skutecznie komunikować się z klientami.
Źródło: Radio Track, Kantar Polska S.A. na zlecenie Komitetu Badań Radiowych, badanie zrealizowane na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15-75 lat, wielkość próby: 2018 – 83 404 , 2017 – 83 366 respondentów.
Opracowanie: Anna Wiater, rzecznik prasowy KBR