III Forum Jakości Danych – konferencja branży badawczej

23 października 2025 roku odbyło się III Forum Jakości Danych, jedna z najważniejszych konferencji branży badawczej w Polsce. Tegoroczna edycja Forum poświęcona była zagadnieniom związanym z danymi organicznymi i danymi syntetycznymi.

W gronie ekspertów znaleźli się m.in. członkowie Komitetu Badań Radiowych, Iwona Matysiak z Time SA oraz Jan Marcin Kujawski, główny konsultant KBR, którzy wystąpili z prezentacją „Łączenie danych z różnych źródeł w badaniach mediów”. Dariusz Kostrzewski z Grupy Eurozet wraz z Grzegorzem Kowalskim z SoftArchitekt poprowadzili panel dyskusyjny na temat „Dane organiczne czy syntetyczne?”

Forum Jakości Danych to coroczne spotkanie środowiska badawczego, które staje się przestrzenią otwartej dyskusji o aktualnych wyzwaniach świata badań. Uczestnicy wspólnie poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą budować nowe standardy jakości danych i skuteczniej odpowiadać na zmieniające się potrzeby. Forum sprzyja wymianie doświadczeń, konfrontacji perspektyw i tworzeniu rekomendacji kształtujących przyszłość procesów, metod i narzędzi badawczych.

W tym roku rozmowy liderów branży badawczej, przedstawiciel agencji, świata nauki, technologii i regulacji odbywały się pod hasłem „Dane organiczne czy syntetyczne?”.

– Od pierwszej edycji nie unikamy tematów trudnych i nieoczywistych. Na każdym Forum staramy się pokazywać różne perspektywy poruszanych zagadnień, bo jestem przekonany, że tylko w takim układzie jesteśmy w stanie wspólnie z uczestnikami wypracować innowacyjne rozwiązania, potrzebne do stawiania czoła wyzwaniom związanym z jakością badań. W tym roku zajęliśmy się problematyką danych syntetycznych w badaniach – zastanawialiśmy się na jakich warunkach mogą być one wartościowym uzupełnieniem klasycznych danych organicznych – mówi Rafał Sobczak, CEO, SoftArchitect.

– Mamy nadzieję, że uczestnicy trzeciej edycji Forum, niezależnie od reprezentowanej specjalizacji, wyszli z konferencji z głębszym zrozumieniem jakości danych w erze AI. To nie tylko kwestia zaufania do źródła danych, ale przede wszystkim pytanie o ich metodologiczną audytowalność i odpowiedzialność badacza, który jako kurator takich danych, decyduje co jest naprawdę wartościowe – dodaje Grzegorz Kowalski, New Business Director, SoftArchitect.

Na scenie FJD w roli prelegentów, panelistów i moderatorów wystąpili eksperci z 13 organizacji: Anna Dąbrowska, Client Relations and Research Solutions Director, Sylwia Miszczyk, Senior Project Manager i Michał Dubrawski, dyrektor ds. Wiedzy w ARC Rynek i Opinia, Dariusz Kostrzewski, dyrektor Działu Badań i Analiz rynku w Grupie Eurozet,  Katarzyna Lewińska, Business Development Director w Kantar Polska, Łukasz Wieczorek, Partner, Radca Prawny KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy, Konrad Siwiński, Senior Partner w Minds&Roses, Iwona Matysiak, dyrektor Działu Badań i Analiz TIME S.A i Marcin Kujawki, konsultant KBR, Grażyna Pol, kierowniczka Działu Badań i Analiz w Narodowe Centrum Kultury, Marek Szymański, Managing Director Norstat, Członek Rady Programowej DIMAQ AI w IAB, Urszula Krassowska, dyrektor Badań Społecznych w Opinia24, Olga Orzechowska, kierownik ds. Rozwoju Biznesu i Kamil Pietrzak, kierownik Zespołu Data Lab w PBS, Rafał Sobczak, CEO i Grzegorz Kowalski, New Business Director w SoftArchitect, Agata Woźniakowska, Partner, Chief Operating Officer i Katarzyna Król, Head of Sustainability Insights & Research w Zymetria oraz dr Paweł Wójcik, Uniwersytet Warszawski

Głównym sponsorem wydarzenia był MOC FM, sponsorem Norstat, partnerami Narodowe Centrum Kultury, Difference, PBS, Minds&Roses, Opnia24, Kantar Polska, KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy. Patronat  honorowy nad wydarzeniem objął Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, patronat  medialny objęły redakcje Marketer +, Marketing przy kawie. Organizatorem i gospodarzem cyklicznego wydarzenia jest SoftArchitect.