Dlaczego wybieramy treści audio?
Szybki dostęp do newsów, dostarczanie wiedzy, oferta muzyczna, kontakt z lubianymi osobowościami, możliwość dopasowania do nastroju czy towarzyszenie podczas różnych form aktywności – to tylko część powodów wymienianych w badaniu Total Audio, dla których Polacy sięgają po treści audio. Różnorodność oferty i możliwość indywidualnego dopasowania sprawia, że w dzisiejszych czasach treści audio są wszechobecne. Każdego dnia aż 79 proc. Polaków. czegoś słucha.
Z badania Total Audio wynika, iż motywacje słuchaczy do sięgania po treści audio są wypadkową ich bieżących potrzeb i stylu życia. Najpopularniejszym medium w kategorii audio jest radio, które odpowiada na różnorodne potrzeby odbiorców. Aż 73 proc. słuchaczy radia wskazuje, iż jest ono źródłem wiadomości z kraju i ze świata. Dla 62 proc. to medium towarzyszące podczas pracy lub codziennych obowiązków. 57 proc. włącza radio dla rozrywki, konkursów i loterii, a także dla ulubionych prowadzących. 53 proc. użytkowników radia uważa, iż poszerza ono wiedzę i dostarcza informacji, których potrzebują. 52 proc. deklaruje, że jeśli chce czegoś posłuchać to włącza właśnie radio.
Użytkownicy platform wideo wskazują, iż słuchają na nich swojej ulubionej muzyki (54 proc.), sięgają po nie, gdy chcą poprawić sobie nastrój (52 proc.) i mogą je dopasować do swojego nastroju (51 proc.). Platformy te zaspokajają także potrzebę posłuchania czegoś nowego (51 proc.). Dość podobnie postrzegane są serwisy streamingowe. Użytkowników cenią je za możliwość dopasowania do nastroju (67 proc.), odnalezienia ulubionej muzyki (65 proc.) i dostarczenia potrzebnej dawki energii (60 proc.). Serwisy streamingowe cieszą się większą popularnością wśród słuchaczy młodszych.
Największym atutem podcastów jest możliwość poszerzania wiedzy (39 proc.). Często sięga się do nich także, by posłuchać ulubionych prowadzących (32 proc.). Podcasty postrzegane są jako medium skierowane do osób z wyrobionym gustem (24 proc.). Po audiobooki sięga się z podobnych powodów, co po dobrą książkę. Słuchacze wybierają je, gdy chcą się wyciszyć i zrelaksować (38 proc.) oraz oderwać od codziennych obowiązków (38 proc.). Audiobooki zaspokajają także potrzebę posłuchania czegoś nowego (34 proc.) i towarzyszą w tle podczas pracy i codziennych obowiązków (31 proc.).
Treści audio wybierane są przez słuchaczy świadomie – w zależności od sytuacji i indywidualnych potrzeb. Ważną rolę w tych wyborach odgrywają preferencje muzyczne, zainteresowania i osobiste sympatie, a także możliwość dostosowania treści audio do bieżących potrzeb i oczekiwań. Audio towarzyszy nam w pracy i podczas różnorodnych aktywności, ale pozwala również zrelaksować się i wyciszyć po zakończeniu codziennych obowiązków. Pozwala poszerzać wiedzę, być na bieżąco z wydarzeniami, ale pomaga również oderwać się od codzienności. Każdy odbiorca może w sposób dowolny budować swój niepowtarzalny świat audio.
Total Audio to nowe badanie, mające na celu obserwowanie i analizowanie zmian, które zachodzą w obszarze treści audio dostępnych na polskim rynku. Projekt realizowany jest przez Adres:Media i Kantar na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Badanie przeprowadzono na przełomie września i października 2023 roku na ogólnopolskiej próbie 2000 osób w wieku 15-75 lat. Projekt zaplanowany jest jako badanie cykliczne, realizowane raz w roku.
…………………………………………………………………………………………………………………..…………………………………
Komitet Badań Radiowych (KBR) jest komitetem technicznym skupiającym specjalistów ds. badań, reprezentujących podmioty radiowe, które na co dzień ze sobą konkurują: Grupę Radiową Time, Grupę RMF i Grupę Eurozet. Nadawcy Ci mają w swoim portfolio stacje ogólnopolskie, lokalne i ponadregionalne. W pracach KBR od lat regularnie uczestniczą także niezależni konsultanci, którzy są najwyższej klasy specjalistami w obszarze badań. KBR sprawuje merytoryczną opiekę nad badaniem słuchalności Radio Track. W 2022 roku metodologia Radio Track uzyskała pozytywną ocenę audytu CESP (Centre d’Etude des Supports de Publicite).
Adres:Media to spółka założona przez badaczy oraz strategów, których kompetencje i doświadczenie związane są z badaniami marketingowymi, tworzeniem i wdrażaniem strategii reklamowych oraz badaniami mediów. Połączenie umiejętności obserwacji zjawisk w obszarze konsumpcji, kultury czy zmian cywilizacyjnych z wiedzą ekspercką znajduje odzwierciedlenie w najnowszych raportach przygotowanych przez Adres:Media. Oprócz Total Audio firma opublikowała w ostatnim czasie raporty Marketing Pokoleń i Zmian, Trendmapping 2024 oraz Looking At The Men (we współpracy z Kantar i IRC). Adres:Media jest zaangażowana w realizację dwóch standardów w zakresie badań mediów – badania czytelnictwa prasy PBC i badania słuchalności Radio Track.
Kantar to wiodąca na świecie firma specjalizująca się w przetwarzaniu i analizie danych marketingowych. Posiada dogłębną, unikatową na rynku, dobrze ugruntowaną wiedzę o tym, jak ludzie myślą, czują i działają – zarówno w skali globalnej, jak i lokalnie na ponad 90 rynkach. Łączy pogłębioną wiedzę ekspercką swoich pracowników z zasobami danych i benchmarków oraz autorskimi innowacyjnymi narzędziami analitycznymi i technologicznymi. Dzięki temu pomaga klientom lepiej rozumieć ludzi i osiągać zrównoważony wzrost.