Co drugi student jest wierny swojej stacji radiowej

Codziennie 80 proc. studentów włącza radio – każdego dnia jest to średnio 1,2 mln młodych osób uczęszczających do szkół wyższych. Z roku na rok rośnie grono osób, które mają swoją ulubioną rozgłośnię i nie przełączają stacji w ciągu dnia.

Studenci są atrakcyjną grupą docelową dla wielu marketerów – to oni bowiem właśnie wkraczają w dorosłe życie i stają się konsumentami wielu dóbr, których zakupem zajmowali się dotychczas ich rodzice. Jednocześnie to wciąż młodzi ludzie, którzy chcą czerpać jak najwięcej z życia, są otwarci na nowości, bardziej skłonni do podejmowania ryzyka, optymistyczni i ciekawi świata. Imprezy, spotkania ze znajomymi i inne rozrywki stanowią ważną część ich życia.

Obecni studenci są też nowym typ klienta: nadal otwartym na nowinki i trendy, ale coraz bardziej wymagający i świadomi własnych wyborów. Standardowe przekazy reklamowe poddają krytycznej ocenie, choć ciągle akceptują je bardziej niż inne grupy społeczne. Oczekują jednak bardziej angażującej komunikacji. Skuteczna kampania adresowana to tego targetu powinna być więc umieszczona we właściwym otoczeniu, posługiwać się atrakcyjnym językiem i być niestandardowa.

Tego typu działania prowadzone są często w rozgłośniach, których dużą część audytorium stanowią studenci, jak Eska Rock, RMF Maxxx, Roxy FM czy Planeta FM. Radio pozwala na przeprowadzenie bardzo szeroko zakrojonej akcji promocyjnej, niekoniecznie w oparciu wyłącznie o klasyczne spoty. Wszystkie duże rozgłośnie komercyjne oferują całą paletę ofert niestandardowych, przygotowywanych razem z klientem i skrojonych na jego indywidualne potrzeby. Często – w połączeniu z działaniami na stronach internetowych stacji.

Taka akcja radiowa ma szansę trafić do dużego grona studentów, bo codziennie 80,4 proc. z nich słucha radia. Co najmniej raz w tygodniu radio włącza 95,1 proc. osób z tego targetu.
Od kilku lat rośnie liczba studentów, którzy słuchają tylko jednej stacji dziennie – świadczy to o coraz lepszym dopasowywaniu się rozgłośni do potrzeb tej właśnie grupy, bardzo dobrym dobieraniu muzyki, konstrukcji programu.

Obecnie ponad połowa studentów słucha tylko jednej stacji dziennie. Jeszcze pięć lat było ich 44 proc.

Najwięcej studentów słucha radia wczesnym popołudniem. W dni powszednie największy szczyt słuchalności przypada na godz. 15, kiedy co piąty student ma włączone radio. Podobnie jak wśród wszystkich młodych targetów, relatywnie wysoki zasieg utrzymuje się bardzo długo – nawet po godz. 22 wynosi ponad 10 proc.
W weekendy tymczasem studenci bardzo chętnie słuchają radia w zasadzie przez cały dzień – od 10 do 18 zasieg utrzymuje się w granicy 20 proc.

Studenci, jako osoby nowoczesne i mobilne, dwa razy chętniej niż wszyscy respondenci korzystają do odbioru radia z telefonów komórkowych. Ponad połowa z nich (54,9 proc.) deklaruje, że zdarza im się słuchać radia przez komórkę. W 2009 roku było to o ponad 5 punktów proc. mniej (49,7 proc.).

Dane słuchalności: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, fala I-XII 2011, target: uczniowie/studenci, 19-26 lat