Wpływy reklamowe radia urosły w ub.r. o ponad 6 proc.
Przychody reklamowe radia zwiększyły się w 2011 roku o 6,1 proc., ponad trzykrotnie bardziej niż urósł cały rynek reklamowy. Zwiększyła się też liczba reklamodawców, którzy zdecydowali się umieścić radio w swoich mediaplanach.
Według raportu domu mediowego Starlink, rok 2011 zakończył się wzrostem rynku reklamowego na poziomie 1,9 proc. w porównaniu do roku 2010. Szacowana wartość rynku to 7,5 mld zł. Radio było jednym z tych mediów, które zyskały najbardziej – wzrost wyniósł 6,1 proc. Według analityków Starlinka, to przede wszystkim zasługa wysokiego wzrostu w trzecim kwartale 2011 roku (o 14,8 proc.).
Wpływy reklamowe radia w całym 2011 roku wyniosły 561,3 mln zł. Udział radia w torcie reklamowym wyniósł 7,5 proc. (w 2010 – 7,2 proc.).
CENNIKOWE WPŁYWY REKLAMOWE RADIA W 2011 ROKU | |
BRANŻA | DYNAMIKA r/r |
PRODUKTY FARMACEUTYCZNE, LEKI | 93,78% |
HANDEL | 30,16% |
MOTORYZACJA | 4,75% |
MEDIA, KSIĄŻKI, CD I DVD | 3,46% |
TELEKOMUNIKACJA | -0,58% |
CZAS WOLNY | 3,03% |
FINANSE | 53,15% |
PODRÓŻE I TURYSTYKA, HOTELE I RESTAURACJE | 15,44% |
SPRZĘTY DOMOWE, MEBLE I DEKORACJE | 34,22% |
ŻYWNOŚĆ | 1,33% |
dane cennikowe netto, źródło: Kantar Media |
Według danych cennikowych Kantar Media, najwięcej w radiu wydali producenci produktów farmaceutycznych i leków, których wydatki wzrosły w ujęciu rocznym blisko dwukrotnie. Kolejnymi sektorami z największymi wydatkami reklamowymi w radiu były: handel (przede wszystkim super- i hipermarkety), motoryzacja (głównie samochody osobowe oraz części i usługi motoryzacyjne), media, książki, CD/DVD oraz telekomunikacja.
W 2011 roku wzrosła liczba radiowych marketerów z 9,1 tys. w 2010 roku do 9,3 tys. w ubiegłym.