Uczniowie, mimo że zazwyczaj nie posiadają jeszcze własnych pieniędzy, to dysponują całkiem pokaźnym kieszonkowym, wpływają też na decyzje zakupowe rodziców. Według badania Ipsos, dzieci i młodzież najczęściej wydają swoje pieniądze na słodycze, napoje, czasopisma oraz karty do telefonów. Nastolatki w wieku 15-18 lat, częściej niż młodsze dzieci, wydają swoje pieniądze na karty lub abonament za telefon komórkowy, kosmetyki, a także rozrywkę: kino, koncerty, kluby.
Towarzysząc rodzicom podczas zakupów decydują bądź współdecydują o zakupie lub wyborze niektórych marek. Najczęściej mają swój udział w wyborze marki słodyczy, jogurtów, serków, napojów gazowanych, zabawek a także ubrań i obuwia dziecięcego. Im starsze dzieci, tym ich rola w decyzjach zakupowych jest większa. Nastolatki w wieku 15-18 lat mają więcej do powiedzenia szczególnie przy zakupie telefonów komórkowych, gier komputerowych oraz przy wyborze miejsca rozrywki.
Dorośli słabiej niż młodzież radzi sobie z coraz to nowszymi technologiami, dlatego to często nastolatki mają decydujący głos przy zakupie sprzętu RTV dla gospodarstwa domowego, a nawet samochodów. O lepszym radzeniu sobie z technologią świadczy też sposób korzystania z radia. Aż dwie trzecie uczniów deklaruje, że słucha radia przez komórkę, podczas gdy w ten sposób z telefonu korzysta tylko co trzeci dorosły w wieku 25-59 lat. Podobnie jest w przypadku odbioru za pomocą odtwarzacza mp3 – radia słucha tak co trzeci uczeń i co dziesiąty dorosły.
Jest to więc ważny target reklamowy dla marketerów z wielu branż. Bardzo łatwo można do niego dotrzeć dzięki kampaniom i akcjom promocyjnym w radiu, bo aż 85,1 proc. uczniów w wieku 15-19 lat słucha radia przynajmniej raz dziennie. Ten wynik, z ostatniego kwartału ub.r., był najwyższy w całej historii badania Radio Track – od 2001 roku.
Uczniowie, podobnie jak pozostałe targety, słuchają radia rano – przed wyjściem do szkoły. W dni powszednie po 7 rano radio włączone ma co piaty uczeń. Jednak w odróżnieniu od starszych grup, drugi skok słuchalności następuje również wczesnym popołudniem – zasięg dynamicznie rośnie ok. godziny 15 i utrzymuje się na wysokim poziomie, powyżej 15 proc., aż do późnego wieczora.
Kampania adresowana do młodzieży realizowana popołudniu czy wieczorem będzie więc tak samo skuteczna, jak ta poranna.
Dotarcie do uczniów jest tym prostsze, że w Polsce jest wiele stacji adresowanych właśnie do młodzieży, nadających zazwyczaj w formacie CHR. Stanowią oni od 10 do nawet 20 procent słuchaczy najważniejszych rozgłośni adresowanych do młodego słuchacza, takich jak Radio Eska, RMF MAXXX, Planeta FM czy Roxy FM.Dane słuchalności: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, fala X-XII 2011
Badanie Ipsos: „Dzieci i pieniądze”, przeprowadzone między 8 a 14 stycznia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków