Coraz więcej osób jest wiernych swojemu radiu

Już ponad połowa słuchaczy wybiera dziennie tylko jedną rozgłośnię. W ciągu roku przybyło ich milion.

W tym roku aż 53,2 proc. słuchaczy deklaruje, że słucha tylko jednego radia dziennie (Radio Track, I-X 2010). Obecnie jest ich 12,5 mln. Rok temu było to tylko 11,4 mln, czyli 47,9 proc.
Maleje za to liczba osób, które zmieniają w ciągu dnia stacje. 29 proc. osób słucha dwóch stacji dziennie, a 11,9 proc. – trzech. W analogicznym okresie ub.r. było to odpowiednio 31 proc. i 13,6 proc.

Wierność swojej stacji oznacza coraz lepsze dopasowanie programu do potrzeb odbiorców i polepszanie się oferty nadawców, którzy coraz celniej odczytują oczekiwania swoich grup docelowych.
Od 2008 roku postępuje proces rozpowszechniania na cały kraj niszowych formatów, wcześniej dostępnych jedynie na największych rynkach. Powstało ponadregionalne Chilli Zet, zasięg techniczny znacznie powiększyły Eska Rock i RMF Classic. Od tego czasu wszystkie stacje dopracowują swoje ramówki. Wężej sformatowane stacje adresują swój program do ściśle określonego odbiorcy, łatwiej więc dopasować się do ich gustów.

 

Częściej niż w dni powszednie słuchacze są wierni jednej stacji w weekendy. Wynika to m.in. ze sposobu słuchania radia w dni wolne od pracy – jest ono towarzyszem w trakcie całego dnia, w dni powszednie częściej za to zmienia się miejsce słuchania (w samochodzie, w pracy).

Częściej wierne jednej stacji są kobiety (stanowią 54,6 proc. słuchaczy wybierających jedną stację dziennie), osoby dorosłe (36,6 proc. ma 40-59 lat, a 28 proc. – 25-39 lat), z wykształceniem średnim (46,3 proc.).

 

 

Dane: Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC, wszyscy 15+, fala I-X 2010 w porównaniu do I-X 2009