Raport AdBranch: branża motoryzacyjna wydała w radiu 321 mln zł

W 2011 roku firmy z branży motoryzacyjnej wydały na reklamę cennikowo blisko 1,6 mld zł. Z tego ponad 20 proc. – 321,2 mln zł – przeznaczone było na reklamę radiową. Niektórzy marketerzy wydawali jednak na kampanie radiowe nawet połowę swojego budżetu reklamowego (wszystkie dane cennikowe netto, źródło: Kantar Media). Radio miało kilkukrotnie większy udział w motoryzacyjnym torcie reklamowym od gazet, kina czy outdooru.

» Pobierz pełen raport „AdBranch: Motoryzacja”

DEALERZY MOTORYZACYJNI NAJWIĘKSI RADIOWIREKLAMODAWCY W 2011 ROKU
REKLAMODAWCA WYDATKI W RADIU UDZIAŁ RADIA W MEDIA MIKSIE
FIAT AUTO POLAND 33 599 720 zł 24,92%
RENAULT POLSKA 22 727 199 zł 22,36%
MERCEDES-BENZ POLSKA 21 260 973 zł 52,03%
GENERAL MOTORS POLAND 20 190 009 zł 21,43%
KULCZYK TRADEX 18 700 836 zł 19,64%
CITROËN POLSKA 16 064 981 zł 24,20%
TOYOTA MOTOR POLAND 14 369 182 zł 16,20%
HYUNDAI MOTOR POLAND 12 116 872 zł 15,02%
VOLVO AUTO POLSKA 10 061 859 zł 30,27%
HONDA POLAND 10 053 626 zł 37,48%
źródło: Kantar Media, dane cennikowe netto

Spośród dealerów samochodowych najwięcej w ub.r. w radiu wydał Fiat – cennikowo 33,6 mln zł, co stanowiło 1/4 budżetu reklamowego tego marketera. Renault Polska wydało 22,7 mln zł (22 proc. budżetu), a Mercedens-Benz – 21,3 mln zł, ale stanowiło to ponad połowę wydatków reklamowych tej firmy.

„Radio jest w dużej mierze wykorzystywane przez nas w kampaniach promocyjnych Renault oraz w reklamach produktowych zawierających konkretną ofertę dla poszczególnych modeli marki” – mówi Grzegorz Paszta, rzecznik prasowy Renault Polska.
Jak dodaje, realnie Renault wydaje na kampanie radiowe ok. 15-16 proc. „Tym samym radio jest dla Renault Polska ważnym medium, obok telewizji i Internetu. Udział radia w naszych wydatkach reklamowych utrzymuje się od kilku lat na podobnym poziomie” – mówi Paszta.

Citroën Polska wydał cennikowo w ub.r. w radiu 16,1 mln zł, czyli prawie co czwartą złotówkę przeznaczona na reklamę. Jak mówi Magdalena Redestowicz, specjalista ds. reklamy w Citroën Polska, realne proporcje są bardzo zbliżone do tych cennikowych.
„Z radia korzystamy w kampaniach bardzo często, w tym roku było ono użyte we wszystkich naszych akcjach reklamowych” – deklaruje Redestowicz

Branża motoryzacyjna najchętniej reklamuje w radiu auta osobowe – na ich promocję przeznaczono w ub.r. blisko 148 mln zł i było to prawie 15 proc. wydatków na reklamę produktów z tej kategorii we wszystkich mediach.

Reklamodawcy z tej branży doceniają radio m.in. za jego elastyczność oraz za sposób odbioru przekazu. „To właśnie w samochodzie słuchamy radia praktycznie o każdej porze, począwszy od porannej jazdy do pracy, a kończąc na powrotach do domu, czy też w okresie wyjazdów weekendowych lub urlopowych” – podkreśla Grzegorz Paszta.

W ubiegłym roku każdego dnia radia w samochodzie słuchało średnio 10,3 mln osób i był to rekord w historii badania słuchalności radia, od 2001 roku. Największy zasięg radio słuchane w samochodzie ma w porannych i popołudniowych drive-timach, w dni powszednie, około godz. 7 i między 15 a 18, kiedy najwięcej osób podróżuje do i z pracy. Wtedy radio samochodowe ma włączone nawet 2,8 mln osób w każdej godzinie.