Jak Polacy konsumują treści audio? Wyniki badania Total Audio 2024

Treści audio są nieodłącznym elementem codziennego życia Polaków – ponad 90 proc. badanych deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu czegoś słucha, a 80 proc. słucha czegoś codziennie. Średni czas słuchania treści audio to prawie 5 godzin w ciągu dnia.

Najnowsze dane na temat zwyczajów słuchania dostarcza druga edycja badania Total Audio, zrealizowana przez Adres:Media na zlecenie Komitetu Badań Radiowych.

Najpopularniejszym medium audio w Polsce jest radio, które ma 51 proc. udziału w całkowitym czasie słuchania. Na drugim miejscu znajduje się słuchanie muzyki w streamingu wideo (17 proc.), na trzecim – treści w streamingu audio (14 proc.). Tuż za podium uplasowały się podcasty z wynikiem 7 proc. Audiobooki i zapisane pliki muzyczne mają po 3 proc.

Smartfon stał się nieodłącznym towarzyszem słuchania treści audio – 65 proc. badanych używa go właśnie do tego celu, a w grupie 15-24 lata odsetek ten sięga 90 proc. Tradycyjny radioodbiornik pozostaje najczęściej używanym urządzeniem audio – korzysta z niego 71 proc. słuchaczy. Warto zauważyć, że Polacy korzystają średnio z dwóch urządzeń do słuchania radia.

Na popularności zyskują podcasty – co trzeci użytkownik audio sięga do nich przynajmniej raz w tygodniu, a ich słuchalność wzrosła o 7 punków procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Podcasty podobnie jak audiobooki cieszą się dużą popularnością w najmłodszej grupie słuchaczy – korzystają z nich częściej osoby w wieku 15-19 lat.

Radio jest liderem pod względem zaufania wśród słuchaczy – 45 proc. badanych ocenia je bardzo wysoko, czyli od 7 do 10 w dziesięciostopniowej skali. YouTube osiąga taką ocenę u 35 proc. badanych a telewizja u 31 proc. TikTok jest na ostatnim miejscu z wynikiem 16 proc.

Radio to także główne źródło odkrywania nowej muzyki – 51 proc. badanych wskazuje je jako miejsce, gdzie znajdują nowe utwory. 43 proc. badanych poznaje nowości w streamingu wideo a 23 proc. – w streamingu audio.

Treści audio towarzyszą nam w różnych miejscach i porach dnia. Dom, samochód i praca to główne miejsca słuchania. Radio dominuje w godzinach porannych (6:00-9:00), a wieczorem (18:00-24:00) udział radia w słuchaniu zrównuje się z udziałem słuchania treści w streamingu. Badanie wskazuje, że 14 proc. badanych słucha radia częściej niż rok wcześniej, co pokazuje, że tradycyjne medium ma silną pozycję.

– Wyniki badania Total Audio 2024 pokazują, że treści audio są nieodłącznym elementem życia Polaków. Radio wciąż pozostaje liderem, ale widzimy też dynamiczny rozwój podcastów, zwłaszcza wśród młodych odbiorców. Smartfon stał się jednym z wiodących urządzeń do słuchania, co twórcom treści audio otwiera wiele możliwości docierania do odbiorców – mówi Anna Romaniuk, Partner w Adres:Media.

Total Audio to unikatowy projekt badawczy na polskim rynku. Powstał z inicjatywy Komitetu Badań Radiowych i został opracowany przez specjalistów ds. badań skupionych w KBR we współpracy z zespołami Adres:Media i Kantar Polska. To cykliczne badanie, które ma na celu obserwowanie i analizowanie zmian zachodzących w obszarze treści audio dostępnych na polskim rynku. Dzięki Total Audio dowiadujemy się, czego, jak i kiedy słuchają Polacy, a także jakie są ich preferencje dotyczące urządzeń i formatów. Badanie realizowane jest metodą CATI i CAWI na reprezentatywnej próbie N= 2223 Polaków w wieku 15-75 lat. Pierwsza edycja badania została przeprowadzona w 2023 roku, druga – w 2024 roku. Projekt realizuje Adres:Media na zlecenie KBR.

 

………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………

Komitet Badań Radiowych (KBR) jest komitetem technicznym skupiającym specjalistów ds. badań, reprezentujących podmioty radiowe, które na co dzień ze sobą konkurują: Grupę Radiową Time, Grupę RMF i Grupę Eurozet. Nadawcy Ci mają w swoim portfolio stacje ogólnopolskie, lokalne i ponadregionalne. W pracach KBR od lat regularnie uczestniczą także niezależni konsultanci, którzy są najwyższej klasy specjalistami w obszarze badań. KBR sprawuje merytoryczną opiekę nad badaniem słuchalności Radio Track. W 2022 roku metodologia Radio Track uzyskała pozytywną ocenę audytu CESP (Centre d’Etude des Supports de Publicite). Więcej na www.badaniaradiowe.pl

 Adres:Media to polska firma badawcza specjalizująca się w analizie rynku mediów i zachowań konsumenckich. Dostarcza klientom dane i analizy, które pomagają w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych. Adres:Media zatrudnia badaczy oraz strategów, których kompetencje i doświadczenie związane są z badaniami marketingowymi, tworzeniem i wdrażaniem strategii reklamowych oraz badaniami mediów. Firma jest zaangażowana w realizację dwóch standardów w zakresie badań mediów – badania czytelnictwa prasy PBC i badania słuchalności Radio Track. Więcej na www.adresmedia.pl