Total Audio – nowe badanie na rynku
Adres:Media i Kantar zrealizowały na zlecenie Komitetu Badań Radiowych nowy projekt badawczy pod nazwą Total Audio. Badanie ma na celu obserwowanie i analizowanie zmian, które zachodzą w sposobie korzystania z treści audio, dostępnych na polskim rynku zarówno poprzez internet, jak i w sposób tradycyjny. Informacje uzyskane dzięki Total Audio stanowić będą uzupełnienie wiedzy gromadzonej w badaniu Radio Track.
Badanie Total Audio przeprowadzono na przełomie września i października 2023 roku na ogólnopolskiej próbie 2000 osób w wieku 15-75 lat. Projekt zaplanowany jest jako badanie cykliczne, realizowane raz w roku.
Total Audio to nowy i unikatowy projekt badawczy na polskim rynku. Powstał z inicjatywy Komitetu Badań Radiowych i został opracowany przez specjalistów ds. badań skupionych w KBR we współpracy z zespołami Adres:Media i Kantara. Raport z pierwszej edycji badania Total Audio pokazuje, iż treści audio są wszechobecne i każdego dnia korzysta z nich 79 proc. Polaków. Sama kategoria audio jest bardzo pojemna, gdyż obejmuje zarówno słuchanie radia, jak i słuchanie muzyki z YouTube, serwisów streamingowych typu Spotify, podcastów czy audiobooków. Kategorię audio uzupełnia muzyka z płyt lub własnych bibliotek plików audio a nawet słuchanie telewizji muzycznych.
Najważniejszym i najszerzej dostępnym źródłem audio wśród ogółu badanych pozostaje niezmiennie radio. 72 proc. Polaków deklaruje słuchanie radia w ciągu tygodnia. Jako kolejne wymieniane jest słuchanie muzyki – czy to z platform wideo, takich jak YouTube, YouTube Music (62 proc.), czy serwisów streamingowych typu Spotify, Tidal, Deezer, Apple Music (33 proc.). W dalszej kolejności badani deklarują m.in. słuchanie muzycznych kanałów telewizyjnych (28 proc.) oraz podcastów (24 proc.).
Jak wynika z badania Total Audio, odbiornik radiowy (w domu i w samochodzie) jest najczęściej wymienianym urządzeniem do słuchania (77 proc.). Odbiornik radiowy w samochodzie jest coraz częściej wykorzystywany do podłączenia smartfona. Już niemal co czwarty badany podłącza swój telefon do radia samochodowego podczas podróży.
Co ciekawe, 69 proc. badanych deklaruje, iż korzysta ze smartfona, aby czegoś posłuchać. Smartfon zrewolucjonizował korzystanie z mediów a szczególnie sposób odbioru treści audio. Dostępność zarówno aplikacji umożliwiających słuchanie stacji radiowych FM, jak muzyki z platform streamingowych, podcastów, czy audiobooków czyni telefon ważnym urządzeniem do słuchania.
Total Audio nawiązuje do podobnych badań prowadzonych w innych krajach na świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii (OFCOM), USA (Edison Research) i Francji (Mediametrie).
………………………………………………………………………………………………………….………………..…………………………..
Komitet Badań Radiowych (KBR) jest komitetem technicznym skupiającym specjalistów ds. badań, reprezentujących podmioty radiowe, które na co dzień ze sobą konkurują: Grupę Radiową Time, Grupę RMF i Grupę Eurozet. Nadawcy Ci mają w swoim portfolio stacje ogólnopolskie, lokalne i ponadregionalne. W pracach KBR od lat regularnie uczestniczą także niezależni konsultanci, którzy są najwyższej klasy specjalistami w obszarze badań. KBR sprawuje merytoryczną opiekę nad badaniem słuchalności Radio Track. W 2022 roku metodologia Radio Track uzyskała pozytywną ocenę audytu CESP (Centre d’Etude des Supports de Publicite).
Adres:Media to polska spółka założona przez badaczy oraz strategów, których kompetencje i doświadczenie związane są z badaniami marketingowymi, tworzeniem i wdrażaniem strategii reklamowych oraz badaniami mediów. Połączenie umiejętności obserwacji zjawisk w obszarze konsumpcji, kultury czy zmian cywilizacyjnych z wiedzą ekspercką znajduje odzwierciedlenie w najnowszych raportach przygotowanych przez Adres:Media. Oprócz Total Audio firma opublikowała w ostatnim czasie raporty Marketing Pokoleń i Zmian, Trendmapping 2024 oraz Looking At The Men (we współpracy z Kantar i IRC). Adres:Media jest zaangażowana w realizację dwóch standardów w zakresie badań mediów – badania czytelnictwa prasy PBC i badania słuchalności Radio Track.
Kantar to wiodąca na świecie firma specjalizująca się w przetwarzaniu i analizie danych marketingowych. Posiada dogłębną, unikatową na rynku, dobrze ugruntowaną wiedzę o tym, jak ludzie myślą, czują i działają – zarówno w skali globalnej, jak i lokalnie na ponad 90 rynkach. Łączy pogłębioną wiedzę ekspercką swoich pracowników z zasobami danych i benchmarków oraz autorskimi innowacyjnymi narzędziami analitycznymi i technologicznymi. Dzięki temu pomaga klientom lepiej rozumieć ludzi i osiągać zrównoważony wzrost.