Raport AdBranch: Branża motoryzacyjna zwiększa wydatki na reklamę radiową
W pierwszych trzech kwartałach branża motoryzacyjna wydała na reklamę w radio już 655,2 mln zł, prawie o 90 mln zł więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
W tym samym okresie branża na kampanie reklamowe łącznie we wszystkich mediach wydała ponad 2,6 mld zł (dane cennikowe, Kantar Media). Od 2015 roku nakłady na reklamę radiową wzrosły z 578 mln zł do 801 mln zł, czyli o blisko 223 mln zł.
Ponad 655,2 mln zł wydały firmy motoryzacyjne na reklamę radiową w okresie od stycznia do września 2019 r., co stanowi prawie 25% ich budżetów reklamowych.
Wydatki reklamowe branży w podziale na głównie media na przełomie lat 2015-2018,
Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji
Wydatki na reklamę w głównych mediach w roku 2018 i 2019 (dane od stycznia do września 2019)
Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji
Radio to trzecie medium, po Internecie i TV, w którym reklamodawcy najchętniej lokują swoje budżety. Dotyczy to także wydatków reklamowych w branży motoryzacyjnej. Udział radia w cennikowych wydatkach reklamowych sektora motoryzacyjnego utrzymuje się na poziomie prawie 25%.
Rozkład budżetów reklamowych w mediach w roku 2019 (dane od stycznia do września 2019)
Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji
Dla branży motoryzacyjnej, niezmiennie od lat, radio to bardzo ważne medium. Co czwarty reklamodawca z tej branży wykorzystał radio w swoim mediamiksie jako medium reklamowe (łącznie 506 reklamodawców w badanym okresie).
NAJWIĘKSI RADIOWI REKLAMODAWCY BRANŻY MOTORYZACYJNEJ | ||
Firma motoryzacyjna | Wydatki na radio | Udział radia w mediamiks |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA
TOYOTA MOTOR POLAND MERCEDES-BENZ POLSKA RENAULT POLSKA FCA POLAND VOLVO CAR POLAND BMW POLSKA ORLEN POLSKI KONCERN NAFTOWY OPEL POLAND FORD POLSKA |
133 mln
69 mln 45 mln 44 mln 38 mln 33 mln 29 mln 25 mln 23 mln 21 mln |
23,6%
31,1% 62,4% 39,2% 28,1% 32,0% 34,3% 19,7% 27,9% 23,0% |
Ranking radiowych reklamodawców w Polsce w branży motoryzacyjnej w 2019 r. ( I-IX.2019) Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto |
Niektórzy z największych marketerów, w badanym okresie, wydali na reklamę radiową ponad połowę całego budżetu reklamowego np. Mercedens Benz – Polska czy BP Europa SE. W czołówce największych radiowych reklamodawców w mijającym roku w branży motoryzacyjnej znalazły się Volkswagen Group Polska, Toyota Motor Poland oraz Mercedes-Benz Polska.
NAJCZĘŚCIEJ REKLAMOWANE MARKI BRANŻY MOTORYZACYJNEJ | ||
Marka motoryzacyjna | Wydatki na radio | Udział radia w mediamiks |
TOYOTA
MERCEDES-BENZ VOLKSWAGEN RENAULT AUDI VOLVO SKODA FIAT SEAT OPEL |
46 mln
45 mln 43 mln 40 mln 35 mln 33 mln 29 mln 24 mln 23 mln 23 mln |
29,7%
62,4% 26,3% 48,1% 34,9% 32,0% 16,6% 36,1% 22,5% 27,9% |
Ranking najczęściej reklamowanych w radio marek branży motoryzacyjnej w 2019 r. ( I-IX.2019). Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto |
Produkty i usługi, które najchętniej reklamowano w radio to samochody osobowe, samochody dostawcze, punkty gastronomiczne na stacjach benzynowych, paliwa silnikowe oraz rowery.
NAJCZĘŚCIEJ REKLAMOWANE PRODUKTY | ||
Kategoria produktowa | Wydatki na radio | |
SAM. OSOBOWE KL. TERENOWE MAŁE
SAM. OSOBOWE KL. NIŻSZA ŚREDNIA SAM. OSOBOWE KL. TERENOWE DUŻE SAM. OSOBOWE KL. WYŻSZA SAM. OSOBOWE KL. MAŁE DOSTAWCZE ŚREDNIE – DMC DO 3,5T PUNKTY GASTRONOMICZNE NA STACJACH BENZYN. PALIWA SILNIKOWE DOSTAWCZE LEKKIE SAM. OSOBOWE KL. WYŻSZA ŚREDNIA SAMOCHODY OSOBOWE SAM. OSOBOWE KL. MINI ROWERY SAM. OSOBOWE KL. LUKSUSOWE |
80 mln zł
80 mln zł 50 mln zł 20 mln zł 16 mln zł 16 mln zł 15 mln zł 14 mln zł 13 mln zł 13 mln zł 8 mln zł 8 mln zł 8 mln zł 5 mln zł |
|
Ranking najczęściej reklamowanych produktów z branży motoryzacyjnej w 2019 r. ( I-IX.2019) Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto |
Targetem branży motoryzacyjnej są przede wszystkim kierowcy. W 2019 roku, każdego dnia radia
w samochodzie słuchało 12,3 mln Polaków (40,8%), osób w wieku 15–75 lat[1].
Po raz pierwszy w historii badań radiowych samochód stał się głównym miejscem słuchania radia w Polsce mierzonym wielkością audytorium.
Działania reklamowe w radio wybierają nie tylko duże i popularne marki, ale też małe lokalne brandy branży motoryzacyjnej. Daje się zauważyć, że wraz ze wzrostem czasu słuchania radia w samochodzie, rosną także budżety branży motoryzacyjnej na reklamę radiową. Samochód jest głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60% wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. r. życia. Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie. – Anna Wiater, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.
[1] Źródło: Radio Track, Kantar Polska, fala I-IX 2019, zasięg w kwadransach, TG: 15-75 lat, wszystkie dni