Raport AdBranch: Branża motoryzacyjna zwiększa wydatki na reklamę radiową

W pierwszych trzech kwartałach branża motoryzacyjna wydała na reklamę w radio już 655,2 mln zł, prawie o 90 mln zł więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

W tym samym okresie branża na kampanie reklamowe łącznie we wszystkich mediach wydała ponad 2,6 mld zł (dane cennikowe, Kantar Media). Od 2015 roku nakłady na reklamę radiową wzrosły z 578 mln zł do 801 mln zł, czyli o blisko 223 mln zł.

Ponad 655,2 mln zł wydały firmy motoryzacyjne na reklamę radiową w okresie od stycznia do września 2019 r., co stanowi prawie 25% ich budżetów reklamowych.

Wydatki reklamowe branży w podziale na głównie media na przełomie lat 2015-2018,
Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji

Wydatki na reklamę w głównych mediach w roku 2018 i 2019 (dane od stycznia do września 2019)
Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji

Radio to trzecie medium, po Internecie i TV, w którym reklamodawcy najchętniej lokują swoje budżety. Dotyczy to także wydatków reklamowych w branży motoryzacyjnej. Udział radia w cennikowych wydatkach reklamowych sektora motoryzacyjnego utrzymuje się na poziomie prawie 25%.

Rozkład budżetów reklamowych w mediach w roku 2019 (dane od stycznia do września 2019)
Kantar Media, dane cennikowe, bez autopromocji

Dla branży motoryzacyjnej, niezmiennie od lat, radio to bardzo ważne medium. Co czwarty reklamodawca z tej branży wykorzystał radio w swoim mediamiksie jako medium reklamowe (łącznie 506 reklamodawców w badanym okresie).

NAJWIĘKSI RADIOWI REKLAMODAWCY BRANŻY MOTORYZACYJNEJ
Firma motoryzacyjna Wydatki na radio Udział radia w mediamiks
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA

TOYOTA MOTOR POLAND

MERCEDES-BENZ POLSKA

RENAULT POLSKA

FCA POLAND

VOLVO CAR POLAND

BMW POLSKA

ORLEN POLSKI KONCERN NAFTOWY

OPEL POLAND

FORD POLSKA

133 mln

69 mln

45 mln

44 mln

38 mln

33 mln

29 mln

25 mln

23 mln

21 mln

23,6%

31,1%

62,4%

39,2%

28,1%

32,0%

34,3%

19,7%

27,9%

23,0%

Ranking radiowych reklamodawców w Polsce w branży motoryzacyjnej w 2019 r. ( I-IX.2019)
Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto

Niektórzy z największych marketerów, w badanym okresie, wydali na reklamę radiową ponad połowę całego budżetu reklamowego np. Mercedens Benz – Polska czy BP Europa SE. W czołówce największych radiowych reklamodawców w mijającym roku w branży motoryzacyjnej znalazły się Volkswagen Group Polska, Toyota Motor Poland oraz Mercedes-Benz Polska.

NAJCZĘŚCIEJ REKLAMOWANE MARKI BRANŻY MOTORYZACYJNEJ
Marka motoryzacyjna Wydatki na radio Udział radia w mediamiks
TOYOTA

MERCEDES-BENZ

VOLKSWAGEN

RENAULT

AUDI

VOLVO

SKODA

FIAT

SEAT

OPEL

46 mln

45 mln

43 mln

40 mln

35 mln

33 mln

29 mln

24 mln

23 mln

23 mln

29,7%

62,4%

26,3%

48,1%

34,9%

32,0%

16,6%

36,1%

22,5%

27,9%

Ranking najczęściej reklamowanych w radio marek branży motoryzacyjnej w 2019 r. ( I-IX.2019). Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto

Produkty i usługi, które najchętniej reklamowano w radio to samochody osobowe, samochody dostawcze, punkty gastronomiczne na stacjach benzynowych, paliwa silnikowe oraz rowery.

NAJCZĘŚCIEJ REKLAMOWANE PRODUKTY  
Kategoria produktowa Wydatki na radio
SAM. OSOBOWE KL. TERENOWE MAŁE

SAM. OSOBOWE KL. NIŻSZA ŚREDNIA

SAM. OSOBOWE KL. TERENOWE DUŻE

SAM. OSOBOWE KL. WYŻSZA

SAM. OSOBOWE KL. MAŁE

DOSTAWCZE ŚREDNIE – DMC DO 3,5T

PUNKTY GASTRONOMICZNE NA STACJACH   BENZYN.

PALIWA SILNIKOWE

DOSTAWCZE LEKKIE

SAM. OSOBOWE KL. WYŻSZA ŚREDNIA

SAMOCHODY OSOBOWE

SAM. OSOBOWE KL. MINI

ROWERY

SAM. OSOBOWE KL. LUKSUSOWE

80 mln zł

80 mln zł

50 mln zł

20 mln zł

16 mln zł

16 mln zł

15 mln zł

14 mln zł

13 mln zł

13 mln zł

8 mln zł

8 mln zł

8 mln zł

5 mln zł

Ranking najczęściej reklamowanych produktów z branży motoryzacyjnej w 2019 r. ( I-IX.2019)
Dane: Kantar Media, dane cennikowe netto

Targetem branży motoryzacyjnej są przede wszystkim kierowcy. W 2019 roku, każdego dnia radia
w samochodzie słuchało 12,3 mln Polaków (40,8%), osób w wieku 15–75 lat[1].
Po raz pierwszy w historii badań radiowych samochód stał się głównym miejscem słuchania radia w Polsce mierzonym wielkością audytorium.

Działania reklamowe w radio wybierają nie tylko duże i popularne marki, ale też małe lokalne brandy branży motoryzacyjnej. Daje się zauważyć, że wraz ze wzrostem czasu słuchania radia w samochodzie, rosną także budżety branży motoryzacyjnej na reklamę radiową. Samochód jest głównym miejscem słuchania radia, a konsumenci radia w samochodzie stanowią prawie 60% wszystkich słuchaczy radia. Są to częściej osoby z wykształceniem wyższym z dochodami gospodarstw powyżej 5 tys. zł, przedstawiciele kategorii zawodowych jak dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm. W tej grupie znajdują się też rodzice dzieci do 14. r. życia. Radio jako medium słuchane masowo przez miliony osób, jest w wielu przypadkach medium najskuteczniejszym, zapewniającym szerokie i zarazem precyzyjne dotarcie. – Anna Wiater, rzeczniczka prasowa Komitetu Badań Radiowych.

[1] Źródło: Radio Track, Kantar Polska, fala I-IX 2019, zasięg w kwadransach, TG: 15-75 lat, wszystkie dni