10 mln osób słucha codziennie radia w samochodzie

10 milionów osób słucha radia codziennie w samochodzie i liczba ta rośnie – w porównaniu do zeszłego roku przybyło ponad 300 tysięcy zmotoryzowanych słuchaczy. Są to zazwyczaj dorośli, dobrze wykształceni mężczyźni, nie narzekający na swoją sytuację materialną.

Radio w samochodzie przez kierowców włączane jest niemal automatycznie. Daje możliwość zrelaksowania się, odstresowania i – co najważniejsze – odcięcia się od zewnętrznego świata (tzw. cocooning, jeden z megatrendów prognozowany już w latach 80., polegający na odcinaniu się od zbyt dużej ilości bodźców i tworzeniu własnej strefy bezpieczeństwa i komfortu). Dzięki temu kierowca może skupić się na muzyce, wiadomościach, ulubionych audycjach, a także przekazie reklamowym. Szczególnie, że w samochodzie radio jest jedynym medium, jakie może mu towarzyszyć w sposób nieograniczony.

Z punktu widzenia reklamodawców skupienie odbiorcy jest szczególnie cenne, bo radio jest często ostatnim medium konsumowanym przed robieniem zakupów. Umożliwia to dotarcie z komunikatem do klienta w momencie, w którym jest on otwarty na informację, co może mieć wpływ na jego decyzje zakupowe.

W trzecim kwartale br. codziennie radia w samochodzie słuchało 10,3 mln osób (rok wcześniej było to 10 mln osób). Średnio każdej z nich radio towarzyszyło w aucie przez 123 minuty dziennie.
Największy zasięg radio słuchane w samochodzie ma w porannych i popołudniowych drive-timach, w okolicach 7 rano i między 15 a 18 popołudniu, kiedy najwięcej osób podróżuje do i z pracy. Wtedy radio samochodowe ma włączone nawet 2,8 mln osób w każdej godzinie.

Osoby słuchające radia w samochodzie to głównie mężczyźni (61,3 proc.), przeważnie dorośli, w wieku 25-39 lat (39,9 proc.) i 40-59 lat (35,8 proc.), najczęściej z wykształceniem średnim (51,4 proc.) i wyższym (25,7 proc.).

Wśród osób włączających radio w samochodzie największą grupę stanowią wykwalifikowani robotnicy, ale niewiele mniej jest tak atrakcyjnych dla reklamodawców grup zawodowych jak dyrektorzy, przedstawiciele wolnych zawodów, pracownicy umysłowi, właściciele firm.

 

 

 

Dane: Radio Track, Millward Brown SMG/KRC, VII-IX 2010