IRBRI spotyka się z SMG/KRC

Podczas kolejnego spotkania Inicjatywy na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) metodologię mierzenia słuchalności kanałów w sieci zaprezentował instytut Millward Brown SMG/KRC.

Zaprezentowana technologia – StreamCense, służy do pomiaru wszelkich streamingów – zarówno audio jak i wideo, emitowanych linearnie jak i dostępnych na żądanie. Dane o ilości odsłuchań są wzbogacane najważniejszymi danymi demograficznymi, uzyskiwanymi dzięki ankietom, o których wypełnienie proszona jest część użytkowników. Streamingi są mierzone metodą site-centric.

Technologia StreamCense pozwala na mierzenie słuchalności przez prawie wszystkie typy playaerów: własne odtwarzacze na stronach www, WinAmpa, Real Playera, flash playery. System jest wykorzystywany za granicą, m.in. w Niemczech i Norwegii.

Spotkanie z instytutem Millward Brown SMG/KRC było kolejnym w trakcie przeglądu przez członków IRBRI dostępnych metod mierzenia słuchalności radiowych kanałów internetowych. Wcześniej swoje rozwiązania zaprezentował Gemius SA, wkrótce nastąpią spotkania z AGB Nielsen Media Research oraz instytutami zagranicznymi.

IRBRI, po zapoznaniu się ze wszystkimi metodologiami i po publicznej dyskusji, podejmie decyzję, jakie warunki musi spełniać polski standard tego typu badania. Na tej podstawie powstanie zapytanie ofertowe; w wyniku przeprowadzonego przetargu zostanie wyłoniony instytut, który będzie prowadzić badania w Polsce.

Inicjatywa na Rzecz Badania Radia w Internecie (IRBRI) została zawiązana w lipcu 2009 roku z inicjatywy członków KBR-u i Polskich Badań Internetu. Pracuje nad stworzeniem pierwszego w Polsce standardu badań słuchalności kanałów internetowych.
Komitet Badań Radiowych tworzą cztery grupy radiowe: Eurozet, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF i TIME SA. KBR zleca badania Radio Track, które są jedynymi ciągłymi badaniami słuchalności stacji radiowych w Polsce.
Polskie Badania Internetu to firma badawcza powołana przez czołowych wydawców internetowych w Polsce, właścicieli największych krajowych witryn internetowych: Gazeta.pl, Interia.pl, Onet.pl, Wirtualna Polska i Rzeczpospolita OnLine, w celu stworzenia standardu badań Internetu w Polsce. PBI prowadzi badanie Megapanel PBI/Gemius, stanowiące standard pomiaru oglądalności witryn internetowych w Polsce. Badanie jest wykonywane na zlecenie PBI przez firmę Gemius SA.